Mitt handlingskraftiga undermedvetna

Bion (Inception) igår var bra. Dock tycks det vara en trend inom filmindustrin just nu att göra trailers som fullkomligt vrider om handlingen till det oigenkännbara. I det här fallet tyckte jag även att de hade lyckats misshandla den skriftliga beskrivningen onödigt mycket. Så, ska ni se filmen - vilket jag definitivt tycker att ni ska - så behöver ni inte bry er så mycket om att se trailern först, den ger mest ett hum om specialeffekterna men stökar annars mest om själva handlingen.


Filmen handlar, extremt kortfattat, om folk som går in i andras drömmar för att därifrån ta reda på deras hemligheter. Den här gången ska de dock inte stjäla tankar utan istället plantera en idé i huvudet på en stackars ovetande kille. Detta visar sig kräva lite mer avancerad drömteknik än vanligt.

Eftersom det handlar om drömmar kan man givetvis vakna från dem, men beroende på hur starkt sömnmedel man har använt kan man behöva lite hjälp på traven. Jag tyckte inte själv att jag stoppade i mig något sömnmedel igår kväll, men något i min hjärna måste ha tyckt att jag behövde hjälp med att vakna för mitt i natten hör jag argt från min högra sida: "Vad håller du på med med den där mobilen?!". När jag lyckas bli såpass redig i knoppen att jag (nästan) fattar vad det är som händer märker jag att någon lyser oss båda i ögonen med något som avger ett intensivt blått ljus. Min mobil. Till min stora förvåning hålls min mobil i ett fast och säkert grepp av min egen vänsterhand. Samtidigt knappar vänsterhandens tumme ivrigt på knapparna för att hålla skärmen lysande. Vad i...? Fortfarande i tillståndet "nästan vaken", och med ett uns av irritation över att det inte var helt självklart för honom, mumlar jag "Jag skulle bara väcka oss".

En ovanligt klar och redig tanke från någon som sov djupt måste jag säga. Vad skulle man annars ha för syfte med att börja lysa någon i ansiktet med mobilen mitt i natten?

Jag tycks alltså ha en väl fungerande motorik som tar emot direktinstruktioner från mitt undermedvetna när hjärnan är på standby över natten. Det kan ju inte vara helt hälsosamt. Frågan är vad man ska göra åt det; investera i en tvångströja så att jag ligger still, eller låta bli att titta på bra sci fi-filmer? Fast det blir ju lite tråkigt. Men när jag tänker efter är det kanske bäst om jag åtminstone håller mig borta från Matrix ett tag framöver. Vem vet, jag kanske får för mig att det inte finns någon sked och det vore ju skitjobbigt vid frukosten: "Jag har ju sagt att jag måste äta filen med gaffel, för det finns ingen sked." Det säkraste är kanske alltså att helt enkelt investera i en haklapp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0