Bio

Igår hoppade vi över träningen och gick på bio istället. Vi har sagt att vi ska träna tre gånger i veckan, men när vi väl har gått och tränat så har vi inte hunnit göra något annat den dagen, trots att Mikael kommer hem rätt tidigt från jobbet och jag som bekant inte har något jobb att komma hem ifrån. Så igår blev det uppror mot den sunda livsinställningen med lite kulturellt utbyte istället för svett i en g(r)ymmaskin.

Efter ett frenetiskt kikande på biografens hemsida, något som nästan fick oss att missa kvällsmaten, bestämde vi oss för "The Gost Writer", nån lite halvlurig film om en man som skulle skriva memoarerna för Englands f.d. premiärminister. Givetvis visar det sig att något skumt är i görningen och efter ett tag svävar vår vän författaren i livsfara. Kan ju säga att vi inte hade hysteriskt stora förhoppningar på filmen efter att ha läst om den och sett en halv trailer. Det lät ju precis som vilken standard hollywoodfilm som helst, kanske något sämre till och med. Tack och lov blev vi positivt överraskade - filmen var ju riktigt bra! Den var spännande och klurig med en konstant känsla av att något mycket mystiskt pågick i bakgrunden, trots att det man såg mest var helt vanliga saker såsom en man som sopade altanen. Tror det berodde mycket på musiken som låg och malde tritonusackord i bakgrunden.


Någonstans läste jag att den var jämförbar med Hitchcocks filmer, men jag har inte sett tillräckligt många sådana för att kunna uttala mig (och sen vill jag inte bygga upp för höga förväntningar för er andra genom att säga att det stämmer). Det här är inte en film man ska se om man vill njuta av vackra färger eller magnifika naturbilder, men om man vill ha spänning utan att sätta hjärtat i halsgropen hela tiden och en film som inte är helt uppenbar så kan jag rekommendera den här.



Jag kollade förresten just på trailern. Om ni ska se filmen så är det ingen idé att se den. Det är knappt något som är i den ordningen som filmen sedan utspelar sig i och man får helt fel uppfattning. Jag blev faktiskt rätt förvånad över att de lyckades presentera en helt annan film än den jag själv såg igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0