Monstergubben från Minsk


... eller Spanien, men Europa som Europa har jag ju fått lära mig den här veckan. Efter gedigen efterforskning från både min och Mikaels släkt samt ett flertal besök hos finska försäkringskassan Kela för att lämna papper till höger och vänster så har vi nu sammanlagt pratat med 3 personer på Försäkringskassan i Sverige och 9(!) personer på Kela i Finland. I nuläget har vi hört ungefär 7 versioner av vad det är som gäller varav jag väljer att lyssna på den finska handläggaren som sa att Finland har hand om mig tills dess att de har utrett ärendet samt den svenska som sa att Sverige har hand om mig tills dess att Finland accepterat mig. På det sättet är båda länderna ansvariga för mig, vilket jag tycker låter ypperligt. Detta hjälper dock inte ett smack för min privata försäkring så jag väljer att hålla låg profil de 6 veckor det kommer ta för dem att fatta ett beslut. Till Sverige kommer jag dock ändå för det tycktes ingå en reseförsäkring i VISA-kortet som jag betalade biljetterna med. Finnemang säger jag bara!

Imorgon kommer några som hjälpte Mikael att flytta sina grejer, bland annat tre personer från hans jobb som jag aldrig träffat. Ska bli spännande. Vi var i affären tidigare idag och köpte ungefär 2 kg potatis, en gigantisk lax och ungefär en hink créme fraiche så jag hoppas att maten räcker till sju personer imorgon. För att inte låta gästerna gå hem hungriga har vi idag bakat både banankaka och kokat kolasås i 2,5 timme till banoffeepajen. Om de mot förmodan är hungriga efter maten så kommer de efter att ha ätit av den pajen knappt att kunna ta sig en meter. Ingen med en sund matsmältning klarar av en större bit sådan utan allvarliga matkomakonsekvenser. Banankakan är egentligen mest som dekoration.

Som avslutning på dagen tänkte jag visa en bild på mitt senaste ägg. Är väldans nöjd med resultatet. Är även nöjd med att jag lyckades photoshoppa ihop bilderna till en enda så att man kan se båda sidorna på samma gång. (Plus att jag fick dit skuggor! Och alla är förhoppningsvis så närsynta att de inte ser det lilla misstaget i mitten där skuggan mystiskt nog bara försvann.) Det finns hopp om livet och lärandet av teknikens under för Johanna Larsson verkar det som.


Nu tycks Mikael ha somnat är bakom mig på soffan så jag får väl stänga butiken för ikväll. Det är assvårt att få honom att somna om sen om han sover för länge innan tandborstningen. Ni kan ju själva försöka somna efter att ha stått på ett ben samtidigt som ni haft ett oscillerande munhygieninstrument instoppat i munnen en längre tid. Är dock djupt tacksam över eltandborsten vi fick av min kusin. Tänderna har aldrig varit så rena som nu. Sov gott allihopa så hörs vi sen framöver. Jag ska lägga upp lite bilder på lägenheten också. Både före och efter att vi eldade upp en halv vägg med min väggljusstake. en hemdekoration som borde ha stannat på idéstadiet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0