Folkbokförd i Esbo kommun

Sådär ja, då var det dags att sparka igång bloggen igen. Har redan varit här i två veckor men med en lägenhet att få i ordning, en födelsedags- och en examensfest att baka och laga mat till har det varit för fullt upp för att sätta igång med skrivandet.

För tillfället avnjuter jag livet som hemmafru här i lägenheten och håller mig mest inomhus tills dess att jag får mitt socialförsäkringskort och kan skaffa en vettig försäkring. Lever på resterna från den svenska just nu. Inget inlinesåkande med snöre efter motorcyklar för mig på ett tag alltså.

Ska lägga upp lite bilder från lägenheten så ni får se hur vi har det. Den inglasade balkongen är helt klart en höjdare nu när vi lagt golvet och fått dit stolar och ett bord. Tror att resten av den soliga dagen kommer att spenderas sittande där med en stickning i näven och solkräm på näsan. Eventuellt också med ett glas av den champagne som blev över efter igår bara för att fullborda bilden.

Cyklade in till stan idag med Mikaels syster och hennes man. Fantastiskt fin cykeldag bortsett från att det tycks vara 1 ton pollen per kubikmeter luft här just nu. Klibbalen bolmar på för fullt skulle jag tro med tanke på hur min näsa är när jag vaknar på morgnarna. Unnade mig ett allergipiller innan vi for med följden att när vi sedan stannade för att äta så slutade vitala hjärnfunktioner såsom hörseln och tänkandet att fungera. De delar som styrde manövreringen av näsduken i riktning mot näsan höll sig dock (till omgivningens stora lättnad) intakta.

Kvicknade till lite sen på cykeln på väg tillbaka hem. Om det berodde på den fysiska aktiviteten i sig eller det att jag studsade omkring i sadeln konstant i en kvart på grund av hicka låter jag de lärde tvista om. Efter en gigantisk magnum double i Rapiola centrum (stadsdelen där vi bor) var dock samtliga hjärnfunktioner igång igen och jag skippade till och med besöket på apoteket för en ny sorts antihistamin.

Nåväl, fler rapporteringar kommer när jag lyckats ta mig förbi Windows 7:ans förskräckliga bildöverföring och jag är lite klarare i knoppen. Tills dess önskar jag er alla en trevlig sommar och hoppas att ni kommer och hälsar på mig här borta. Jag njuter ju inte till hundra procent av att vara svensk i exil utan får gärna lite besök från folk som inte slänger sig med uttryck som "jättekiva" i var och varannan mening. Som reaktion på detta tänker jag lära mig så många slanguttryck på finlandssvenska som det bara går och börja använda dem. Först till samlingen lägger jag "Osta lenti!" som för de invigda (ca 10 personer i hela Finland) betyder "Köp en (bulle)längd!". Öva nu flitigt på detta så ska vi gå tillsammans till affären och försöka köpa en sån när ni väl kommer hit.

Kommentarer
Postat av: Malin

Kanske skulle kika på vad Norwegian har för flygutbud österut...

2010-05-16 @ 13:01:21
Postat av: Johannalainen

Det tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé Malin! Jag kikade häromdagen på fligth24 och då var just Norwegian billigast, men det var i och för sig från Arlanda.

2010-05-17 @ 12:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0