Byråkratimobbad

Jag känner mig totalt utfryst av systemet. Här flyttar man från Sverige och folkbokför sig i Finland och vad händer? Jo, man blir totalt utan försäkringar och sociala rättigheter från någondera landet.

Eftersom jag är folkbokförd i Finland så säger svenska försäkringskassan att jag hör till den finska socialförsäkringen. Mitt svenska försäkringsbolag säger att min gamla hemförsäkring inte gäller längre (vilket är logiskt eftersom jag inte har kvar den bostaden heller) men även min reseförsäkring är helt död. Spännande nog så sa en annnan person på det företaget så sent som förra veckan att den visst gäller. Nu är den dock bortom all räddning så jag kan inte räkna med något skydd därifrån.

Vad säger då Finland? Jo, att det precis samma dag som min folkbokföring här började gälla så trädde en ny lagändring i kraft. Den är till för att underlätta för alla EU-medborgare att flytta mellan länder. Tyvärr hade den den lilla bieffekten att totalt sabba det mycket sympatiska avtal mellan de nordiska länderna som tidigare gällt. Summa summarum är nu att jag inte kan få några sociala förmåner i Finland förrän jag hostar upp både anställningsavtal och första löneutbetalningen (på ett visst antal timmar/vecka och ett visst antal veckor) från något finskt företag eller har bott ihop med Mikael i mer än ett halvår. Det har vi förvisso gjort, men inte under en sammahängade period eller så att det har stått i folkbokföringen. Jag får väl länka till bloggen eller nåt så att de ser att jag faktiskt har varit här, men då lär de väl hitta mina tolkningar av "Imse vimse spindel" från när jag var barn och då kommer jag garanterat inte att få några rättigheter.

I vilket fall, man kan ju tycka att rätten till arbetslöshetsförsäkring inte är världens största förlust, och det tycker jag inte heller eftersom mitt mål i livet inte var att flytta till Finland för att som arbetslös suga ur staten pengar. Om jag nu absolut hade velat det så hade det varit bra mycket smidigare att göra det i Sverige istället. Dock tror jag inte att återbetalningen av mitt studielån på något sätt hade gynnats av detta så vi kan väl helt enkelt bara konstatera att den tanken är dum. Det stora problemet ligger snarare i att så länge jag inte är med i finska försäkringskassan (vilket då kräver jobb och/eller de bostadsförhållanden som jag skrev om) så ger alla - och då merar jag ALLA - finska försäkringsbolag mig fingret när jag vill ha en försäkring. Vi gick till 5 olika idag och alla sa att "nej, utan försäkringskortet från finska försäkringskassan så blir det inget".

Så, i nuläget får jag ingen försäkring från något land och när det gäller rätten till vanlig sjukvård så tycker Sverige att Finland ska betala och Finland säger att Sverige ska betala eftersom de ännu inte skrivit in mig. Det enda de båda länderna är överens om är att ingen vet riktigt hur den nya lagen ska tolkas. Så här sitter jag nu och skriver ett brev till finska försäkringskassan och försöker förklara min situation, samtidigt som jag funderar på om det alls är värt att ta sig utanför lägenheten. Om jag råkar ut för en olycka så verkar det ju inte som att jag har någon rätt till sjukvård och även om jag har det så får jag inte en spänn av något försäkringsbolag som ersättning.

Det man kan göra nu är alltså att hoppas och be att de månader vi har bott ihop tidigare ska räknas samt att jag får tag i ett jobb som är på 18 timmar/vecka i minst 4 veckor så att jag kan få det där kortet och sen min försäkring. Nån som har en pissoar som behöver städas? Jag har erfarenhet!

Kommentarer
Postat av: Karl

Usch då...men skönt att höra att det inte bara är jag som har haft problem med konstiga regler.



Nu har jag förvisso turen att ha en privatförsäkring (för det måste man ha i Holland) som även gäller för kortare vistelser i Sverige men annars blir det väldigt konstigt när man är svensk medborgare och folkbokförd i ett annat EU-land. Holländare som är i Sverige på semester har såklart rätt till sjukvård på samma villkor som svenska medborgare, men svenska medborgare som inte finns i folkbokföringen måste betala hela kalaset själv om de behöver vård i Sverige...



Fast kan det vara så att den ny lagen du tog upp har löst det här?

2010-05-25 @ 00:51:11
Postat av: Johannalainen

Tja alltså hela problemet går väl egentligen ut på att jag inte kan få någon privat försäkring eftersom jag inte är folkbokförd i Sverige och inte medlem i finska försäkringskassan, så jag behöver inte ens resa till Sverige för att få betala all vård själv, det räcker med att jag blir sjuk här.



Som jag förstod det så gjorde lagen att det skulle bli lika lätt för andra EU-länder att resa, flytta till och få vård i de nordiska länderna som det har varit för oss. Synd bara att det hela löstes med att privilegierna nordborna emellan togs bort så att det nu är "lika svårt" för oss att flytta som för övriga EU. I alla fall var det den tolkning av lagen som jag hörde. Det finns givetvis en tolkning per person som läst den eftersom den är så ny. Men 83 sidor lagtext kanske blir något att mala igenom som kvällslektyr framöver. Jag lär ju ändå inte kunna gå ut ur lägenheten.

2010-05-25 @ 09:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0