Besök från Ryssland

Den här helgen och fram till onsdag har jag besök från Maria från Ryssland. Jag träffade henne när jag läste finska i Helsingfors förra sommaren, men sen åkte vi båda tillbaka till våra hemländer så det har bara blivit att vi skrivit till varandra lite då och då på facebook. Kul att träffa henne igen och få nörda ner sig i ordstammar i olika språk och vad det engelska ordet för "mesar" egentligen är (hon är lingvist och jag har, om ni skulle ha råkat missa det, ett tämligen stort intresse för språk i allmänhet). Idag när vi satt på balkongen och åt frukost och som bäst höll på att reda ut om det var blåmesar (sinitiaiset) eller talgoxar (talitiaiset)som man kunde se i Moskva så studsade det förbi två ekorrar. Det var förmodligen frieri på gång för den ena sprang ihärdigt efter den andra vart den än gick och så viftade den på svansen till höger och vänster, precis som en hund. Mycket märkligt, men gulligt.

När Maria nu är och springer på stan för att träffa några andra kompisar hon har här så måste jag passa på att analysera en sak som ligger mig varmt om hjärtat. Något som säkert ingen gick miste om var Schlagerfestivalen i lördags. Jag har blivit grundligt mobbad här hemma efter att Sverige åkte ut i semifinalen. Att mobba tillbaka kändes inte lönt eftersom det inte var någon stor grej att Finland åkte ut (nu blir det onda ögat och ingen hjälp att tömma diskmaskinen här hemma så fort Mikael läser det här). Dock tyckte jag att det här året bjöd på en av de mer givande tävlingarna för i och med att Sverige inte var med behövde man inte sitta och heja ihjäl sig på en låt som man själv blivit hjärntvättat med, men resten av Europa inte hade hört så mycket som en ton av. Resultatet blev att det var lättare att lyssna på de andra och faktiskt skaffa sig en åsikt om var och en som inte direkt utgick ifrån hur den svenska lät.

Min favorit var Serbien eftersom den låten var så vrickad. Jag kan nästan lova att även om den inte kommer spelas på radion så kommer alla ladda ner den och spela den som "skämtmusik" på sina fester. Min favorit nummer två var Vitryssland där Robert Wells extraknäckte lite som pianist. Bland favoriterna var den enbart för sitt underhållningsvärde, det måste ha varit den sämsta tolkningen av engelska språket det här året. Nu sitter jag själv med en mycket intressant östgötsk brytning på min egen, men jag inbillar mig i alla fall att jag kan göra mig förstådd mer än vad de kunde. Hade jag inte vetat att låten hette något med "butterflies" så hade jag aldrig gissat att det var det de sjöng. Jag tippar på att låten hade gjort sig bättre på ryska eftersom de annars hade rätt fina röster.

Om vi då övergår till vinnaren, Tyskland. Hur i hela friden det gick till? Och hur kunde den vinna med en sån marginal? Jag minns inte låten alls, bara att jag tyckte att sångeskan hade en lite underlig röst. Någon sa att det var första gången Tyskland hade ett litet gladare bidrag sen de vann med "Ein bisschen Frieden" 1982. (Jag hittade förresten en länk till den sången som är rätt värd att kolla på. Särskilt själva presentationen av Tyskland är sevärd. Man blir dumpad rakt ner i Bayern och sen får man sitta och mysa med pittoreska hus och folkdans så det står härliga till. http://www.youtube.com/watch?v=JicTadLWGnE) Ja herregud vad de hittar på, men jag är i alla fall glad att Storbritannien kom sist för det var det sämsta och tråkigaste jag har hört på flera år. Ironiskt nog hade de "anlitat en hitmakare" för att få till en riktigt bra sång i år. Jaa, det gick ju bra. Inte.

Nähä, men jag borde ta tag i min Barn i trafiken-kurs nu och göra något vettigt av den så att jag kan få pengar för mina studier även nästa termin. Vore ju lite jobbigt annars. Måste hitta ett exjobb här i Finland också. Har lyckats lokalisera en person som hör till ett passande område, men jag måste få kontaktuppgifter till henne först bara. Börjar ge upp det här med att skriva för ett företag och istället försöka prata med högskolan här i Esbo. Vore ju skönt bara att få sin examen känner jag. Synd bara att det kanske blir lite på bekostnad av vad jag egentligen vill hålla på med. Just nu lutar det åt att jag får ta den inriktningen som jag lättare kan hitta ett uppsatsämne inom. Men vi får se hur det blir. Just nu håller jag ju mest att ta reda på om min lilla folkbokföring ställer till det för mina möjligheter att ta examen. Skulle inte förvåna mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0