Att golva en balkong

Med fynd från världens största möbelvaruhus kan det till och med bli roligt att lägga golv på ens balkong. Vi hade innan vi sprang på några golvplattor på IKEA, världens kanske tråkigaste och mest oinspirerande balkong. Grått betonggolv med inslag av glittriga glasbitar kändes ungefär lika inbjudande som hönsnätsförrådet nere i källaren.
Så här såg det alltså ut innan.

Jag gick loss hårt på plattorna och med det smidiga systemet var det bara att peta fast den ena plattan efter den andra.

Märkligt att man kan känna sig så duktig av en sån här sak. Jag menar, vem skulle någonsin känna sig duktig av att bygga ihop två duploklossar?

Och tadaa!!! Då var det klart.

Vadå inte snyggt? Nä jag håller med, det såg förj*vl*gt ut när vi var klara. Vi visste att plattorna inte skulle täcka upp hela bredden, men det såg värre ut än vi väntat oss. Tack och lov visade det sig att man kunde dela varje platta på mitten och att bitarna som blev kvar passade precis in mellan fönsterkanten och resten av plattorna. Att få isär plattorna däremot var ett fruktansvärt jobb för det krävde intensivt våld med mattkniven eftersom inget annat var smalt eller vasst nog att ta sig igenom plasten på undersidan av träet. Mattkniven var förresten inte tillräckligt vass den heller, men eftersom vi nu är i Finland är det inte "skam den som ger sig" som gäller utan snarare "död åt den som ger sig", så det var bara att hugga i. Eftersom jag är svensk är det mer ok att jag ger mig så jag överlät det mesta av huggandet åt den lite mer finska personen i hushållet under ivrigt påhejande och instruerande av hur man bäst borde sköta det hela.

Tyvärr tog plattorna slut när vi hade skurit isär kanske 2-3 stycken så det var bara att åka till IKEA igen efter några dagar och köpa en ny omgång. Den gången var kanske den smidigaste hittills för Mikael fixade resten av golvet en lördagsmorgon då jag, i vanlig ordning, unnade mig min skönhetssömn.

Och så här ser det ut nu med möbler och allt. Det går fortfarande att kanske trycka in några plattor allra längst in också och sen lägga en bräda i skarven närmast vardagsrummet, men det är tveksamt att det kommer att åtgärdas den här sommaren. Det har varit så mycket att fixa i ordning med lägenheten att jag känner mig helst slut. Vi hade tänkte måla om väggarna också men vi får se när det blir. Eller ja, nu när det blev en gigantisk sotfläck av väggljusstaken (på en vägg som vi inte hade tänkt måla alls) så är ju det mest korrekta svaret att det ska målas idag innan gästerna kommer. Så det är bara att rota fram cuprinol från städskåpet och dra på sig målaroverallen. Skriva projektuppsats kan man göra någon annan dag.

Kommentarer
Postat av: liisa

Hej!

Ser fint ut1Jag hittar inte ägget!

2010-06-01 @ 10:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0