Schlagerlistan

En liten uppdatering.
Jag lyssnade igenom låtarna från tävlingen igen och insåg att jag hade mer att säga. Smidigast blir väl att ta det i resultatordning med vinnaren överst:

1. Tysklands låt var inte så hemsk som jag mindes, men hon hade fortfarande en mycket märklig röst. Att jämföra henne med Lily Allen tyckte jag dock var att ta i.

2. Turkiet verkade vara årets Lordi med lite rap och orientaliska inslag. Hörde den dock inte under tävlingen eftersom jag var och öppnade ytterdörren för Maria just då. Helt ok annars.

3. Rumänien hade jag helt glömt bort tills jag kollade upp den igen och såg att det var dubbelpianot. Blev jäkligt imponerad över tjejens röst och road över deras försök att dansa sittandes på en pianostol stamtidigt som de spelade. Låten i sig kändes dock totalt menlös.

4. Danmarks kändes, när jag hörde den i lördags, som en låt som antingen skulle vinna eller komma sist eftersom det var så mycket stöldgods i den. Lyckades nu vid andra lyssningen identifiera "(You're simply) The best" med Tina Turner och en överdos ABBA-synt varav "The winner takes it all" framträdde tydligast. Gissar att fler saker dyker upp om man lyssnar lite till. Klassisk schlagerlåt som det brukade låta för 10-15 år sen och som det fortfarande kommer låta i radion denna sommar om jag får säga vad jag tror.

5. Azerbajdzjan hade en helt ok låt. Bra sångerska som gjorde ett passionerat framförande. Insåg precis att jag missade den här låten helt i lördags, troligen p.g.a. dörröppnandet. Det enda jag inte förstod med framträdandet var det spasmiska ryckandet i kjolen och vem som var ansvarig för plockandet och 25 stackars svanar för att få till hela kreationen.

6. Belgiens sång var den som jag helst skulle lyssna på efteråt. Hade jag röstat så hade det blivit på denna.

7. När jag hörde Armeninen i lördags tyckte jag att den var urdålig. Insåg dock när jag lyssnade på den igen att den inte var helt värdelös. Det som förvånade mig var att det var mer eller mindre en skördesång. Lite som "10 tips för att odla aprikoser". Jag tror dock fortfarande inte att den är någon favorit, men det kanske går att få in texten som förord i nästa upplaga av Bondepraktikan.

8. Greklands bidrag var ungefär vad jag hade väntat mig därifrån. Typiskt grekiskt med inslag av störande mobilsignal. Käckt! Sen är det alltid skoj att lyssna på grekiska eftersom jag inte har en aning om hur det, trots alla låneord, låter.

9. Insåg just att det var Georgien jag missade när jag var nere och öppnade dörren. Det måste betyda att svankjolssången från Azerbajdzjan gjorde totalt noll intryck på mig eftersom jag trodde att jag hade missat den istället. Dessutom verkar det som att hon inte hade den kjolen på sig i tävlingen utan bara i videon på SVT:s hemsida. Ja, men den från Georgien var väl fin och välsjungen men kanske inget som fastnar på hjärnan förrän man hört den några gånger. Tror dock den har potential.

10. Ukrainas var den mest överraskande. Jag hade inte väntat mig en sån intensitet eller meningsfull text från en tjej med så mycket spackel i ansiktet.

11. Ja jädrar. Ryssland måste ha varit ett av årets största skämt. Inledningen låter misstänkt likt något som skulle kunna spelas på dansgolvet på en av de mindre Vikinglinebåtarna. Egentligen är sången ganska fin, men den där engelskan var ju bedrövlig. Jag förstod mer av den textade finska översättningen än av vad han sjöng. Maria vägrade kommentera framförandet. Hon hänvisade även till att han som vann för Ryssland för några år sen såg djupt drogpåverkad ut där han kravlade runt på scenen. Tydligen var det även högst troligt att han varit just påverkad eftersom han tidigare hade haft narkotikaproblem, sa hon. Verkar ju vara ett schysst ställe det där.

12. Frankrikes bidrag var, precis som den finlandssvenske komentatorn sa, ett försök att sälja in en låt till fotbolls-VM i sommar. Jag tror de kommer att lyckas och att det här kommer bli en sommarplåga för alla som någonsin kommit i kontakt med en svatrvit boll.

13. Serbien har jag ju redan kommenterat så jag tänkte hoppa över den här.

14. Israel var en av de få framföranden som jag faktiskt kom ihåg utan att behöva anstränga mig. Fin låt och bra sång, men förmodligen inget som radiokanalerna kommer att spela sönder. Antagligen av politiska eller språkliga skäl. Tycker på något sätt att den påminner lite om den låt som Serbien vann med för några år sen.

15. Spanien var en av mina favoriter, tycker gott den hade kunnat hamna högre upp. Sången var så mysig och sen gillade jag baletten också. Jag trodde att det var en del av numret när clownen i "fel" färg dök upp på scenen och sen blev hämtad av vakterna. Jag var tydligen inte den enda, kommentatorn fick höra sig för ganska länge innan han kunde förklara varför Spanien fick sjunga en gång till.

16. Albanien sen då... Jaha, ja. Ja, nä. Jag tror att jag drabbades av matkoma efter ostbrickan under just den här låten. Men jag gillar hennes röst i alla fall. Låten var heller inte dålig, men kanske inte så spännande.

17. Sen var det Bosnien Herzegovina som aldrig riktigt kom igång. Var som om det var något som bubblade under ytan men fastnade i den tjocka konsistensen. Påminde om "Land of confusion" av Genesis, fast utan att vara bra (fast det är ju tveksamt om "originalet" är det heller).

18. Kommentatorn sa att hon som sjöng Portugals bidrag inte hade en tillräckligt utvecklad röst för att sjunga den och det kan jag nog hålla med om. Frågan är dock om det hade spelat någon roll för låten i sig var rätt trist.

19. Island lät som en karikatyr av Modern Talking. Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Den här hade verkligen inte något "special something".

20. Norges bidrag var enbart pinsamt. Här kan man verkligen tala om en röst som inte räcker till. Kändes väldigt mycket som musikalmusik, fast som aldrig riktigt kom igång. Det här var knappt snäppet över på tråkighetsstegen jämfört med Island, det som gjorde det lite intresant var att till och med jag som är smått tondöv kunde konstatera att inte alla toner satt där de skulle. Men Norge körde väl med säkra kort för att slippa anordna tävlingen nästa år igen.

21. Cypern var en av de tre gitarrkillarna på raken. Jag fattar inte varför den här låten kom så långt ner för den var ju asbra. Hoppas på radion i det här fallet för den här vill jag höra mer av. Kan dock förstå om den försvann lite i mängden.

22. Moldavien med neonfiolen! Det var ju värt bara för dens skull. Tutandet i porrkroken (saxofonen) förgyllde också men annars var det inte mycket att hänga i julgranen, varken röst- eller textmässigt.

23. Irland i botten-tre. Först måste jag dock bara säga att jag inte fattade att Niamh var ett kvinnonamn så när det tjatades om denna "Niamh Kavanagh" så trodde jag det var kompositören. Minns att jag tyckte i lördags att låten var mördande tråkig och bäst hade passat som filmmusik när kameran sveper över frodiga kullar. Nu när jag hörde den igen tyckte jag dock att den var mycket bättre och inte alls så hemsk som jag kom ihåg. Hennes röst är grym och melodin är rätt fin, men jag tycker fortfarande att den skulle göra sig bäst tillsammans med de där frodiga kullarna.

24. Vitryssland. Jag säger bara "haha, butterflies". Den finske kommentatorn beskrev det hela som taget ur en disneyfilm och nämnde att den svenska pressen funderar på om detta är slutet på Robert Wells karriär. Ni kan väl hålla mig uppdaterad om hur det går för honom efter det här?

25. Storbritannien var helt klart sämst och jag var småsint nöjd över att den hamnade just på den här platsen. Vilken del av sången var det egentligen som de tyckte var bra när de bestämde sig för att skicka den? Var det den svajiga rösten? Var det det totala oengagemanget i framträdandet? Var det det ålderdomliga tempot och kompet? Eller var det jag-imiterar-Hugh-Grant-när-han-spelar-en-död-fisk-blicken som sångaren fick till några gånger? Såna här låtar borde vara straffbara att producera.



Jag skulle vilja komplettera listan med en kalkonplats också. Förstapriset i den här kategorin går till mitt nya hemland Finland med motiveringen:

"För den totala oförmågan att skapa musik som låter bra och som har en givande text, i kombination med sångerskor som låter som att de nyligen ätit två paket kalkkritor som uppvärmning. Att dessutom kopiera folkmusikkänslan från förra årets vinnare ger inte direkt pluspoäng."

Jag håller fast vid min tes om att finskan inte är gjord för att sjunga vackert på. Hittills har jag stötts i denna av det faktum att den gång Finland vann hela Schlagerfestivalen var när Lordi stod på scen och brölade som ett gäng hormonstinna ungtjurar (på engelska). Tilläggas bör kanske att jag även har motbevisats i min tes efter att ha fått ett album av Anna Puu av Mikael. Den tjejen vet hur man smeker det finska språket. Mer sånt i Schlagerfestivalen!

För er som vill lyssna på det hela kan jag rekommendera den här länken:
http://www.youtube.com/watch?v=EfCLuoKyibE&feature=related

För er som vill ha en meningsfull översättning kan jag dock inte rekommendera att köra texten genom google translate. Då ser nämligen refrängen ut så här:

"Jag sjunger
bakning dag, gå en bra månad
työlki Ella, Mut kommersiell vinst "

Kommentarer
Postat av: Louise

Halloj!



Hoppas att allt är bra! Det var sannerligen en grundlig genomgång av alla låtarna!=)



Jag kollade också på finalen. Håller med Belgien var bäst, den ligger t o m i min spotify-lista nu. Annars håller jag inte med dig om Norge. Kanske är jag partisk, men jag tycker att mitt blivande hemlands bidrag var helt ok. Fin låt och söt kille! ;)



Ja det var inte så mkt mer jag ville säga!



Kram

2010-06-03 @ 17:36:32
Postat av: Mattias

Georgien fastnade direktens i mitt huvud. finns inte på spotify. blir irriterad. bra röst, bra scennärvaro, snygg klänning, snygg koreografi, snygg övergång från vers till refräng. pillimariskt glad.

2010-06-03 @ 20:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback