Längtan till landet

Uppvuxen på landet som man är kan man inte undgå att ibland känna ett enormt sug efter lite trädgård med spännade saker som växer och blommar däri. Våra krukväxter såg allt annat än spännande ut så när vi ändå skulle åka och köpa nya ytterkrukor och jord till dem bestämde vi oss för att försöka hitta en "trädgårdslåda" också där vi kunde så lite spännande frön. Bauhaus fick det bli.

Resultatet blev en låda med spalje, ytterkrukor till tusen, en färdigväxt tomat (det var för sent att så frön och driva upp egna), en hutlös mängd jord och ett kvitto som jag helst inte vill visa upp för omvärlden.

Trädgårdslådan såg riktigt lovande ut bortsett från att några av skruvarna vi skulle bygga ihop den med hade rostat redan i påsen. Tysk kvalitet med inspiration av IKEA var det vad vi hade framför oss.

Dock tyckte vi inte att färgen var riktigt rätt så vi hade köpt lite, till golvet matchande, träolja när vi ändå var i farten. Halvvägs genom målandet upptäckte vi dock att allt inte stod rätt till. Det luktade så in i den om oljan och ögonen började tåras. När vi sen kikade på burken såg vi att det dels fanns en varningssymbol om att innehållet var irriterande (ja, jag tycker också att det är irriterande när ögonen bara sprutar av tårar) och att det innehöll nafta. Jag försökte tänka "en gång i livet kan inte vara farligt, det är bara dödligt om man jobbar med det varje dag", men till slut fick jag ge upp, helt enkelt för att jag inte såg något.

Den lite mer envist lagda av oss två (d.v.s. den renrasige finnen) vägrade dock ge upp så med en fuktad handduk framför mun och näsa och simglasögon på gav hans sig åter i kast med lådan. (Det jag gillar särskilt med den här bilden är att kamerareflektionen i fönstret hamnade precis i hans panna så det ser ut som att den är inbyggd.)

Efter många minuters kämpande var det bara att ställa upp allt på tork. Och att torka av alla väggar som vi hade lyckats skvätta ner. Eller egentligen blev det när Mikael målade spaljén, men eftersom jag smet undan från arbetet kan jag också ta på mig lite av skulden för de bruna fläckarna på både fönster och väggar.


Sent nästa kväll satte vi ihop lådan. Vi försökte oss på att spika fast botten, men där gick gränsen för vad vi vågade utsätta grannarna för och istället blev det skruvar där med. Jag var jättenöjd med resultatet. Den ser lite skev ut på bilden, men det är balkonggolvet som lutar. Faktiskt.


Sen var det bara att täta med plastsäck och fylla på med jord. För er som alltid har undrat hur mycket drygt 100 liter jord är kan ni se det på bilden nedan.


Och så här blev slutresultatet!
Vi sådde två sorters sallad, morötter och krasse. Salladen har kommit upp några centimeter och morötterna är också på gång. Krassen är antingen sen av naturen eller så är den arg för att vi satte den i det hörnet dit solen aldrig når. Jag har planer på att motera upp speglar under fönstret som kan reflektera lite ljus ända in i vrån på andra sidan, men när jag sa det tittade Mikael lite konstigt på mig. Vi kanske ska hålla mängden projekt nere ett tag framöver. Vi har ju trots allt en havererad kökshylla att sätta upp också. Gärna innan hyresvärden tittar förbi på lunchen.

Allt som fattas nu är lite sol och några daggmaskar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Coolt:) haha Ser ut Mikael ska utrota insektopia eller nåt :P



Saknar dig!



//Bär

2010-06-23 @ 22:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0