Jordat, tack!

Idag kom det två män hit och stoppade in lite pinnar i eluttagen. Jag har ingen aning om vad de skulle göra eftersom jag inte förstod vad det stod på lappen som lämnades in genom brevinkastet igår, eller vad de sa när jag öppnade dörren. Det enda jag visste var att det hade något med elen i hela huset att göra och att jag var tvungen att ha fått på mig mer än bara pyjamas före klockan 9 när de skulle komma.

Jag lyckades fejka mina finskakunskaper rätt bra när jag öppnade dörren, men när den ena mannen kom in i köket (där jag hade gömt mig och passade på att städa) och sa en lång harrang så fick jag klämma ur mig att jag inte fattade och att jag bara pratade lite finska. När jag sen tänkte efter så hade han nog bara sagt att han skulle mäta lite där också så en lagom vinkel uppåt på mungipan och ett obestämt "mm" hade nog funkat. (Fast "mm" här verkar ju betyda "va?" så det kanske var bättre att erkänna sin okunskap direkt.)

De gick kort efter det. Jag vet inte om det var för att jag såg otäck ut och skrämde iväg dem eller om det var för att det helt enkelt inte fanns fler jordade uttag att mäta i. Det kanske är farligt att mäta i ojordade, vad vet jag. Lite hade jag hoppats på att de skulle bli helt golvade av fasa över att uttagen inte är jordade i större delen av lägenheten, för att sedan sätta igång och snabbt dra lite nya kablar här och där. Drömma kan man ju alltid, men det lär inte bli gjort det här århundradet. Lite undrar man ju varför man inte passar på att dra lite extra elkablar när man ändå gör ett stambyte som de nyligen gjorde här. Ska man ändå göra huset obeboeligt i några månader kan man väl ta några dar extra? Men jag kanske underskattar arbetet som ligger bakom jordning av uttagen. Får bara hoppas att datorn inte blir strömförande när jag sitter och skriver. Fast det kanske vore bra så skulle jag göra något annat om dagarna.

Kommentarer
Postat av: Malin

Så är det här också. Med mmm-andet alltså. Jag vet inte hur många gånger folk har upprepat saker för mig som jag förstått fullt ut och bara velat visa mig intresserad och instämmande. För att lyckas uppnå det svenska mmm-andets effekt måste det läggas till en liten höjning på sista m-et, nästan som mmhm. Jag behärskar det inte riktigt ännu och får väl stå ut med att framstå som en dum svensk ett tag till :)

2010-06-24 @ 11:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0