Nä, nu blommar löken!

Eller inte riktigt, men det mesta växer och frodas som bara den på balkongen. (Löken har faktiskt fått knoppar men de har inte slagit ut än.) Tänkte jag skulle visa lite bilder så att ni kan imponeras av våra fantastiska odlartalanger. Det beror helt och hållet på oss att det går så bra, inte att vi har inglasad söderbalkong och har haft 30 grader med sol i ungefär en vecka. Ok, men att växterna inte totalt torkat ut i värmen tänker jag faktiskt ta på mig äran för (har nästan sovit med vattenkannan i handen) och Mikael kan få beröm för näringstillförseln (men vad den bestått av tänker jag inte berätta för han blir så generad då. Inbitna tomatodlare kan nog räkna ut vad det rör sig om).

När vi kom hem från stugan idag hade en av tomaterna fått ordentligt med färg och matchade nu Mikaels solbrända ansikte. Jag är som vanligt lite gultonad i hyn med en antydan till grå bränna. Ser lite ut som tomaten till höger. Tjusigt.

Eftersom vi flyttade in i början av maj så och det tog lite tid att få ordning på allt var såsäsongen för solrosor och annat redan över. För att lösa det hela köpte jag en kruka solrosskott i mataffären som vi i stället för att äta till salladen lät stå (och dö) på balkongen. De fem som till slut klarat sig (jag tänker faktiskt skylla de flestas död på att jag åkte till Sverige en vecka och den kvarvarande bosättaren glömde bort att vattna) är nu bortåt en meter höga (ja, om man räknar med krukan i alla fall) och jag undrar om det inte börjar komma lite knoppar i dem. Hoppas inte än bara för stjälkarna är fortfarande lite för veka för att klara av att hålla upp mer än några maskrosfjun.

Det silvriga i mitten av krukan är förresten våran gula lök. Egentligen borde man ha knipsat av stjälkarna och haft till matlagning men jag ville ha blommor och nu är som sagt två på gång.

I själva trädgårdslådan växer salladen som aldrig förr men det som imponerat mest är nog krassen. Jag trodde att den skulle vara lite seg eftersom den fick bo i skugghörnet, men det verkade vara perfekt för den. På en helg hade den växt 1,5 decimeter. Det var knappt något uppe när vi åkte och när vi kom hem på söndagen hade den nästan tagit över hela lådan. Nu har den blivit ännu större. Kanske ska ringa Hollywood och be dem göra en alienfilm om den.

Salladen är, som ni ser, lite överrepresenterad. Hade inte behövt vara ett problem om det inte var för att den som är som tätast egentligen är huvudsallad. Jag är ytterst tveksam till att man kan få plats med 100 salladshuvuden per kvadratcentimeter, men man vet ju aldrig. Måste i vilket fall åtgärdas, jag vet bara inte riktigt hur jag ska gallra. Kom dock på idag att jag ju inte behöver slänga det jag plockar bort. Sallad är ju sallad även om bladen är små. Testade lite och den smakade bra. Bara att gå hårt åt på den och morötterna. Morötterna kanske får vara ett tag dock så jag ser vilka som klarar sig och vilka som avlider i hettan. Naturligt urval har ju varit ett vinnande koncept hittills. Eller? Ibland när man träffar vissa människor börjar man ju undra. Hon på skatteverket hemma i Linköping när jag skulle folkbokföra mig till exempel. Såg förresten en lysmask i helgen. Vad fick den att överleva liksom? Den bansunerar ju ut med bravur vart den är. Bara att komma och plocka till kvällssnackset. Eller fick den bara vara kvar för att inspirera till indikatorn på batteriladdare? Trodde nån hade tappat nån elektronisk pryl i buskarna först så mycket som den lyste.

Är det förresten någon som vet varifrån uttrycket "nu blommar löken" kommer ifrån? Har funderat på det i några veckor nu men inte kommit mig för att googla. Mycket roligare att få höra lite hemmagjorda teorier.

Kommentarer
Postat av: Linda

När man säger "nej nu blommarlöken" är man väl hyffsat förvånad, löken kanske inte blommar så bra vanligtis? När skördar man löken? Blommorna kanske bara kommer när man glömt skörda... egensnickrade teorier var det va? :p

2010-07-14 @ 13:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0