Klia, klia, klia!

Jädrar vad det kliar! Jag förstår inte det här med myggbett, det är som träningvärk - värst efter två dagar. Var ute i skogen häromkvällen och plockade blåbär, men hade som vanligt glömt bort den där lilla detaljen att skogen är full av blodsugare. Kände inte så mycket just då men nu kan jag knappt sitta still. Det värsta är att jag har ungefär 10 bett på vardera skinkan som kliar oupphörligen, men jag kan inte krafsa på hur mycket som helst eftersom jag sitter på biblioteket. Lite hänsyn till sin omgivning måste man ju ta.

Förutom myggbetten fick jag även med mig en massa blåbär hem så lidandet var inte helt förgäves. Min teori är att det är en inbyggd överlevnadsfunktion att betten inte kliar på en gång, hur skulle man annars kunna koncentrera sig på att plocka om man bara satt och krafsade hål på skinnet hela tiden? Men det kanske är en funktion specialutvecklad för kvinnor för på Mikael kommer obehaget direkt. Men så är han ju man och då enligt stenåldersteorin också utvecklad för att springa och jaga rådjur i skogen och inte för att kravla runt bland en massa insektsangripna blåbärssnår. Han gav för övrigt upp rätt snart när han märkte att kombinationen "öppna sandaler" och "pissmyrsstigar" inte var en särdeles bra sådan. För myggorna testade han lite olika metoder, såsom att rita djävulsavvärjande cirklar i gruset på vägen som han sen satte sig i, men när det inte fungerade konstaterade han att det på vägen i alla fall inte kröp runt en massa myror, så en mygga då och då kunde man ju stå ut med. Dessutom fanns ju min rumpa en bit bort som tycktes fungera som ett svart hål men som, istället för galaxer, sög åt sig varenda liten mygga på 10 mils avstånd.

Jaa, ibland är det svårt att lukta så himla gott som jag verkar göra. I förebyggande syfte borde man kanske börja grunda med en gin och tonic innan man går ut i skogen med bärkorgen i högsta hugg. Utifall att malariamyggan skulle hittat hit till slutet av sommaren, menar jag. Jag kommer ju att vara ett givet offer i så fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0