Humle

Häromdagen fick jag en uppenbarelse. (Det händer lite då och då när man är utomlands och försöker lära sig ett nytt språk och är man en språknörd som jag så krävs det inte så mycket för att man ska bli lycklig.) Eftersom min finskaundervisning var lite, tja, vi kan kalla den "tveksam", när jag var här första gången och pluggade så var något av de första uttrycken jag lärde mig "olla humalassa", vilket i praktiken betyder "att vara full". (Andra ord och uttryck som författaren av boken också tyckte var av stor vikt var hur man beställer öl på fyra olika sätt, hur man säger att man varit på krogen kvällen innan samt tre olika verb för rökning. Fördomar om utbytesstudenter någon?) Jag funderade inte så mycket mer på det här med humalassa utan konstaterade att det, liksom i svenskan, fanns ungefär hundra miljoner till uttryck för att vara full som man kunde välja mellan och att det skulle krävas en fortsättningskurs på universitetsnivå för att jag skulle lära mig resten.

Häromkvällen så kom då Mikaels syster och hennes man på besök och vi åt plankstek och hade det allmänt trevligt. (Mindre trevligt var dock att spritspåsen sprack när jag skulle pressa ut potatismoset på plankorna, så hela köket badade i ölsmaksatt mos efter det.) Till denna luxuösa måltid serverades öl och jag fick därför utan större ansträngning tag i en burk som jag började läsa på. Ingredienslistan berättade för mig att i ölen ingick "vesi" (vatten), lite annat smått och gott och "humala" (humle) och då slog det mig - olla humalassa betyder egentligen "att vara i humlen". Vilket fantastiskt uttryck! Jag ska importera det till svenskan och händanefter bara använda det. Eller kanske inte bara. Att vara "på lyset" och "pickalurven" är fortfarande alldeles för bra uttryck för att de ska förpassas till de arkaiska uttryckens bortglömda garderob. De får nog stanna kvar de också.

(När vi googlade humle på en fest häromdagen för att få fram det engelska namnet på växten såg vi att den tillhör cannabisfamiljen. Varför är jag inte förvånad?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0