På Finlands banks myntmuseum

I tisdag förra veckan när jag hade varit och anmält mig till finskakursen som börjar i slutet av juli smet jag, på vägen tillbaka till bussen, in på Finlands banks myntmuseum där de hade en utställning om euron. Där fanns en presentation av de olika ländernas mynts baksidor och varför de oilka motiven var viktiga för det landet. Jag måste erkänna att jag inte hade koll på att vissa av länderna ens var med i eurosamarbetet, t.ex. San Marino (som jag i ärlighetens namn knappt visste fanns alls). Om man är lite intresserad av att se hur mynten ser ut kan man kika här:

http://www.rahamuseo.fi/kolikot/kaikki_eurot_lowres.pdf

På de finska mynten har man hjortron, sångsvanar och Finlands heradiska lejon. Finnarna är som galna i dessa hjortron, nästan lika galna som i havtorn (tyrni). Senast igår såg jag gigantiskt stora hjortronburkar i affären. Kanske borde köpa med sig en när jag åker hem sen, mamma och pappa är väldigt förtjusta i dem. Själv håller jag mig till hallon och blåbär.

Några sångsvanar har jag inte sett här även om det nästintill är överbefolkat med knölsvanar. Ser en nästan varje dag. Inte mig emot, knölsvanar är nog min favorit bland fåglar. Det ryms så mycket fågel i en svan. Borde nästan göra ett kollage av alla svanbilder jag har härifrån Finland.

Vad gäller det heraldiska lejonet har jag inte sett några ute i skogarna och underligt vore väl det. Dock kan man se det om man åker och kikar på Gustav Vasas gravmonument i Uppsala domkyrka eller tittar på bilden nedan.


Om detta lejon kunde man läsa:

"Finlands riksvapen pryds av ett stiliserat lejon, en replika av lejonet på Gustav Vasas gravmonument i Uppsala domkyrka. Lejonet på gravmonumentet från 1580-talet är folkungalejonet ("Göta Lejon") från Folkungättens vapen. Det användes som symbol för den ostliga delen av det svenska riket (nuvarande Finland) fram till 1809. Under den ryska tiden användes detta heralidska lejon krönt med en storfurstekrona som Storfurstendömet Finlands riksvapen. Det raka svärdet som lejonet håller upp har symboliserat väst och den bågformade sabeln som lejonet står på öst - den eviga kampen mellan öst och väst."



Jag kikade även på museets utställning om hur ekonomin och pengarna utvecklats under Finlands historia men hann inte längre än till andra världskriget innan jag trodde att de stängde och gick hem. Där fick man lära sig att det finska ordet för pengar, raha, kommer från ordet ekorrskinn, oravannahka, eftersom man till en början betalade med just såna. Jag undrar vad det svenska ordet "peng" betydde ursprungligen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0