Första finskalektionen

Här står man, helt fridfullt, och stryker på lite vliselin på tygbitar när man hör ett ganska så kraftfullt och bestämt knäpp utifrån hallen. Samtidigt blir det mörkt både där och i vardagsrummet. Min första tanke är att strömmen har gått pga åska, vilket visar sig vara delvis rätt. Tvättmaskinen står dock fortfarande och brummar inne på toan och lyset där och i köket verkar inte lida någon brist på el. Åska- nej, strömavbrott - delvis.

Jag lyckas lokalisera knäppets ursprung till elskåpet på väggen bredvid ytterdörren. En baggis att fixa tänker jag och öppnar. Där möts jag av den här synen:


Plus ytterligare två rader knappar med etiketter som hade varit informativa om man bara kunnat finska. "Ole dole..." tänker jag eftersom jag bara förstår ungefär tre av etiketterna. Men skam den som ger sig! Här uppenbarar sig ett utmärkt tillfälle att lära sig lite matnyttiga finska ord och fraser. Om det bara inte varit för att datorn som står i vardagsrummet pga strömavbrottet inte får kontakt med nätverket så att jag kan googla orden. F*n!

Jag ringer Mikael och frågar vilken spak jag ska dra i. Han säger att jag får chansa lite. Jag chansar rätt, men skiten vill inte fastna förrän jag dragit ur strykjärnet. Jag pillar upp spaken, sätter i strykjärnet igen och "knäpp!" så är spaken nere igen. Jag släcker alla lampor, flyttar ut strykjärnet till köket och hinner stryka i en minut innan det säger "knäpp!" igen. "Far åt pipsvängen jäkla elnät!" tänker jag och fortsätter stryka på eftervärmen.

Nu är det misstänkt tyst från toan. Undrar om den dödade tvättmaskinen. Bäst jag går och kollar.

Kommentarer
Postat av: Micke

Jag gissar på att LIESI betyder SPIS.

2009-06-16 @ 21:18:14
Postat av: Madelene

Gött, du kanske borde ha en ordbok vid såna här tillfällen?! ;) Allt bra där borta?

2009-06-16 @ 23:37:02
Postat av: Micki

Yay, johannalainen is back! I love ditt målande skriftspråk :) Du hamnar på rss till mailboxen direkt!

2009-06-17 @ 17:43:58
Postat av: Johanna

Micke: stämmer bra. Jag är imponerad över dina finskakunskaper =) Själv hade jag inte en susning om vad liesi vad eller varför det fanns tre knappar till den.



Madde: jag har en ordbok men sist jag försökte slå upp nåt till den blev resultatet att jag klämde ur mig "jag kör uppepå simhallen".



Micki: =)

2009-06-18 @ 11:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0