Ut i skogen ska vi gå...

Igår fick vi äntligen tid (det var nog mest jag som längtat) att leta upp en blåbärsskog och plocka de små läckerheterna tills fingrarna klibbade ihop av blåröd blåbärssaft. Vi smet iväg rätt snart efter att Mikael hade kommit hem från jobbet och vi hade ätit, kanske lite efter fyra. Mikael skulle iväg och wakeboarda sen så han var med ungefär en timme men jag stannade kvar i skogen och kravlade runt bland blåbärsris och spindelnät i flera timmar. Tyvärr fanns det inte alls lika mycket bär i buskarna som på ön där vi var och plockade förra helgen och de började bli övermogna så jag struntade i plockmaskinen (som egentligen är för lingon som är hårdare) och plockade för hand.

Första stället var ingen hit, buskarna var höga men det var nog för torrt för det fanns få bär i varje buske. Andra stället såg inte alls lovande ut men jag blev kvar i säkert en-en och en halv timme ändå för jag hittade mer och mer ju längre jag höll på. Myggmedlet var med den här gången och likaså långbyxorna så jag klarade mig rätt bra tills det började skymma och myggen blev lätt hyperaktiva.

På vägen tillbaka fick jag för mig att kika lite i hallonbuskarna eftersom jag sett några hallon på vägen dit. Hittade en buske som fullkomligt dignade över av hallon, låt vara att alla inte var mogna än. Problemet med skogshallon är att de är rätt små, skitjobbiga att rensa (jag och mamma satt 4 timmar var en gång och rensade när jag hade fått min årliga bärplockarabstinens) och att jag alltid plockar för mycket. Just nu står de på ett fat i kylen för att maskarna ska krypa ut så jag slipper titta i var och ett av dem. Jag hade en idé igår om att inte rensa dem alls men sen hittade jag en minisnäcka (kotilo) i ett av dem och helt plötsligt kändes rensandet vädligt aktuellt. Ett alternativ är ju att frysa ner dem, plocka lite fler och sen koka marmelad på dem. Hallonmaskar har nämligen en osviklig förmåga att "försvinna" när de kokas ihop med hallon.

Precis vid hallonen växte även en massa smultron som var ungefär 2-3 gånger så stora som jag är van vid. Smultron måste vara det godaste som finns och det gick knappt att sluta när jag väl börjat plocka. Jag kom hem vid åtta på kvällen med några liter blåbär, ett antal nävar hallon och ett gäng smultron. Mikael kom hem med två liter jordgubbar från torget. Till efterrätt den kvällen blev det färska bär med vaniljglass. Smarr!



Mikael fick en sån energikick att han sen inte kunde somna på säkert 3 timmar. Jag vaknade av att han satt vid bordet och käkade havrekex och drack mjölk. Havrekex var annars vår basföda under ålandsresan just eftersom de innehåller rätt mycket energi. Han somnade i alla fall efter att ha ätit ett halvt paket. Kroppens vägar äro outgrundliga.

Kommentarer
Postat av: millur

hej!

nu har jag läst nara inlagg, o jag gillade glassen mest =P grammatiken laste jag halva bara för att men jag forstod ung halva av de halva... hehe.

tack för hälsningen, jag mar bra...

saknar dig... =)

2009-07-26 @ 15:50:50
Postat av: Anonym

Ja eh host Det blev lite mycket grammatik där. Såg inte hur mycket jag skrivit förrän Mikael läste det. Så kan det gå när man inte vill göra läxan.



Glass är gott! Idag blir det kanske blåbärspaj. Iaf så står den i ugnen nu =)

2009-07-26 @ 17:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0