Paj och pannkakor

Det blev ingen monstruös uppdatering av bloggen idag som jag tänkt mig. Istället blev det storstädning och blåbärspaj. Båda två för att Mikael kommer hem idag efter att ha varit uppe i "norr" och rivit och lagt tak på en stuga. Eventuellt lite också för att jag vaknade i morse med näsan helt igentäppt av allt damm som på något underligt vis smyger sig in hit hela tiden.

Det här är den bästa blåbärspajen jag vet. Fyllning av bl.a. créme fraiche och kvarg (kesella). Mamma brukade alltid göra den och det hände nog mer än en gång att det blev den istället för tårta på födelsedagen när man fick önska.

Lite pannkakor, eller fuskcrepes, med köttfärsfyllning blev det också. Har man bara en stekpanna men inte all tid i världen får man ta hjälp av stora 5-litersgrytan.

Nu måste jag ta tag i finskaläxan. Har några övningar med plural att göra och dessutom borde jag utöka mitt ordförråd rejält, t.ex. med meningar av typen "Många samer bor i Nordkalotten" som boken tycks förespråka denna vecka. Har insett att jag nog är den som fattar minst på våra lektioner. Kan inte skylla allt på att de är rätt ostrukturerade utan måste medge att jag inte kan så många ord. Eller jag kan många ord, det är bara det att det är såna som namn på träd, mat och konstiga djur typ "mårdhund" (supikoira) och inte uttryck av typen "Få uppehållstillstånd", "Var skaffar man ett visum?" och "Hur tar jag mig till magistraten (typ folkbokföringen)?" som alla andra tycks ha intatuerade i ryggmärgen. Ibland är det språkligt försummande att vara administrationsglidarsvensk, men jag slipper i alla fall springa som en skållad flygekorre mellan alla myndigheter. Pjuh!

Kommentarer
Postat av: Micki

Whoooaoaaa, stavfel! Haha, har nog aldrig sett ett stavfel från dig på 23 år, och så förekommer det i en mening tillsammans med "språkligt försummad" och "administrationsglidarsvensk" som vem som helst skulle få felstavningsångest av :)



sorry för språkpolisandet:D i övrigt är jag mucho road av att läsa om dina bärplockaräventyr etc.



kramar!

2009-07-28 @ 11:15:37
Postat av: Johanna

Nämen vad hör jag, jag brukar ha asmycket stavfel, men kanske inte på så uppenbara ord som "skållad". Skyller på att finskan tagit över min manuella stavningskontroll. Å = O.

2009-07-28 @ 12:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0