Kryptan

Igår efter finskakursen hanns det med lite fika nere i domkyrkans krypta. Av alla ställen man kan anlägga ett café måste det här vara det underligaste jag varit på. Mysig stämning dock och inte som i Berliner Dom (om jag inte minns fel) där allt var kritvitt, det var lågt i tak och sarkofagerna trängdes om utrymmet. Då var jag inte långt ifrån att börja hyperventilera kan jag säga.



De hade en foto/glasutställning där samtidigt som vi var där och kikade. Tror att de har lite såna aktiviteter då och då. Ingen dålig plats att ställa ut sina alster på måste jag säga, det gäller bara att få folk att hitta dit. En dörr i muren är ju inget som man vanligtvis går och letar efter eller ens ser.

En lagom stor bulle och en kopp varm choklad gick på 2 euro. Ett ganska lagom pris som man jämför med vad en kopp te vanligtvis brukar kosta. Inget man blir mätt på dock vilket märktes när jag kom hem och var så hungrig att jag gick lös på chokladpralinerna med cashewnötsfyllning som jag köpt på Tallinnbåten och egentligen skulle ha sparat. Det hela löste sig när jag kom på att jag glömt äta lunch och att det var därför jag gick och smååt hela tiden. Ibland undrar jag var funktionen som registrerar mina minnen från dagen har tagit vägen.

På kvällen gick vi på nya Harry Potter-filmen. Jag är något av ett fan av hela historien men jag kan inte undgå att känna att filmerna 4-6 mer är som en transportsträcka till sista filmen än som små berättelser i sig. Antar att det är nedkortat en hel del från böckerna. Man kanske skulle ta tag i det och läsa dem, det är bara det att jag har blivit så närsynt att jag försöker undvika att sitta vid datorn eller läsa för mycket. Gick åt skogen i höstas när jag tog tag i mitt pluggande och faktiskt läste hela kurslitteraturen. Får ta och varva lite med att vara ute i naturen istället vilket passar ypperligt nu när det är hallonsäsong.

På tal om hallon så hittade jag den här kanonen mellan husen när jag var ute och rände i området kring där vi bor och kollade in statusen på hallonbuskarna. De jag hittade som var mogna åt jag, i brist på burk, upp så statusen nedgraderades till: en-två veckor kvar till plockardags. Tänkte ta med en burk till kursen imorrn så jag kan plocka på vägen hem när jag kommer med cykeln. Fast eventuellt så skulle jag plocka med Maria på kvällen så vi får se hur det blir. Kanske inte hinner när jag ska träffa Hanna efter lunch. Fullt ös just nu. Kanske borde ta den där tuppluren nu så jag hinner göra klart finskaläxan också innan Mikael kommer hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0