En frukt om dagen är bra för magen

I tisdags var en barndomskompis till Mikael här. Det var lite klurigt att laga mat för han är vegan och varken Mikael eller jag har nånsin lagat vegansk mat. Var svårt att komma på något annat än grönsaker, frukt och bönor att laga. Jag hade tänkt gör en blåbärspaj men den gick bort pga kesellan (rahka) och créme fraichen och istället blev det lins- och grönsaksröra med tofu och lite kompletterande korvar till mig och Mikael. Tofu var en underlig sak, lite smaklöst, men med rolig konsistens. Tror nog jag skulle kunna äta det någon mer gång.

Kompisen, eller Niklas som han heter, fick ett infall i affären att prova en ny frukt som han aldrig hade smakat förut. Den hette grenadilla passion (åtminstone på den finska prislappen) och såg ut som jag vet inte vad. Jag trodde att den skulle vara mjuk och köttig innuti (lite som en apelsin) men det visade sig när vi hade huggit den mitt itu att det var just en passionsfrukt fast större och blekare. Först smakade den ingenting och fröna påminde lite om rostade pumpafrön, men sen började den smaka krusbär. Ganska gott faktiskt men jag föredrar nog vanlig passionsfrukt med sin mer framträdande och intensiva smak.


Tror att jag ska göra det till en grej att testa en ny frukt varje vecka. Vem vet, man kanske hittar något riktigt gott som man annars aldrig skulle ha provat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0