Back to nature

Det prasslade i tältduken och ljudet av några kvällspigga fåglar hördes mellan träden. Det var en varm sommarkväll, nästan lite för varm men det blåste ändå svalkande om man lät tältsidorna stå öppna. Den övre duken behövdes inte eftersom det inte skulle komma något regn.

Underlaget var rätt hårt, vi hade trots allt inga liggunderlag, men att ta vanliga täcken istället för sovsäck kändes som ett vinnande koncept i värmen.

Lukten av rök spred sig i luften och ljudet av en man som nästan hostar upp sina lungor efter mångårig kedjerökning bröt stämningen och skrämde iväg alla fåglar. "Den där j*******vl* grannen står och röker från sin balkong igen! Det har bara gått en kvart sen har var där sist. Nu går jag och stänger fönstret så vi kan sova!"

Har man köpt ett tält så måste det testas, även om det innebär att det blir på vardagsrumsgolvet i ens lilla 26-kvadratare man delar på två personer. Vi ska på cykelsemester till Åland nästa vecka, något som kändes som en sjukt bra och billig idé tills det började komma skyfall varannan dag som säkert kunde mäta sig med det på Noas tid och jag tittade på mitt senaste kontoutdrag. Stryk billig. Stryk bra om vädret fortsätter så här.

Vi skulle ha lånat ett tält av Mikaels svågers föräldrar men när det visade sig att det vägde ett ton och vi ändå behövde ett till i höst när planerna är att åka till Lappland så tyckte vi att vi lika gärna kunde köpa ett. Det är knalloranget i två nyanser, har dubbla bottnar, dubbelt tak, "dörrar" på båda sidorna, skydd för ens väskor och tar max 5 minuter att sätta upp. Underbart! Hur underbart det sen blir att tälta får vi se, jag har själv aldrig gjort det och när jag ringde hem till mamma och berättade kom hon bara med massa skräckexempel från hennes barn- och ungdom som inkluderade nyfikna kvigor och exkluderade liggunderlag.

Att köpa tält är inte bara att köpa tält. Man måste passa på att springa runt i friluftsaffären och titta och klämma på alla spännande grejer. Cykelväskor behövde vi också - och tydligen även liggunderlag, vattenflaskor, snabbtorkande handdukar, regnkläder, kniv-gaffel-sked i ett och myggmedel. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte haft användbara regnkläder på säkert 8 år. Oanvändbara i det avseendet att de var så bjärt gula att jag vägrade visa mig offentligt i dem.

Jag blev överlycklig när jag hittade ett par tåsandaler för jag hade aldrig sett nåt så fult i hela mitt liv. Ville prova alla färger men till slut fick det vara nog.
Jag kunde inte bestämma mig för vilken som var fulast men den silvriga var mest obehaglig för jag fick knappt in min motsvarande ringtå i...tja "fodralet". Fick nästan panik när tån fastnade och bara böjde sig mer och mer i den ena onaturligare vinkeln efter den andra. Till slut fick jag in den med lite våld men det var ju inte som att jag övervägde att köpa "skon" efter det. Inte för att jag hade gjort det tidigare heller. (Förresten såg jag igår att en på Kogvet hade köpt såna här röda. Hoppas att hon inte läser det här, fast om jag känner Kogvet rätt så kommer hon få reda på det innan dagen är slut höhö.)

Många tält fanns det att välja på också. Vi hade kollat i några dagar och klurat fram och tillbaka på vilket som skulle vara bäst. Eller Mikael klurade mest, jag var rätt upptagen med att krypa in i dem och uppleva glada barndomsminnen från när man byggde kojor på balkongen hemma.

Jag minns inte om vi åkte till stan just för att kolla på tält eller om vi åkte dit bara för att gå runt lite och titta men vi inledde egentligen med att prova McDonald's italienska hamburgare som Mikael sa var det godaste han någonsin ätit där. Jag insåg när vi satt där och åt och tittade på folk och den underliga inredningen att vi höjde medelåldern med ett försvarligt antal år.



Hamburgaren var förresten riktigt god, även om det blev lite mycket efter ett tag. Det blev även lite för mycket ungdomar och röd-orangea väggar så vi gick till Kamppi och strövade runt lite på Claes Ohlson och därefter på måfå. Jag hittade en gossedjursaffär som jag blev helt kär i.

Varför inte ett mjukispriatskepp? Eller varför nöja sig med en leksak när man kan ta flera?
  
                  
Det var nästan så att vi fick med oss en mjukissvan hem men jag lyckades hejda mig.

Väl hemma med tält och allt slog vi upp det på vardagsrumsmattan (som har något av en grässtruktur) och sen myste vi där hela kvällen medan vi tittade på en Beck-film. Att sova var inte lika bekvämt och jag var glad när Mikael skulle till jobbet vid sju för då rev vi tältet och jag fick flytta tillbaka till sängen igen. En hantverkare som skulle laga den läckande diskbänken skulle komma och det hade ju gett en lite underligt intryck att ha ett tält över halva rummet när han kom.

Kommentarer
Postat av: Micki

Exakt vad är syftet med tåsandaler?

2009-07-09 @ 13:29:33
Postat av: Linda

Du, de där tåsandalerna hade jag älskat! Jag med mina tåstrumpor! :D

2009-07-10 @ 12:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0