Att gjuta en husgrund

En morgon, okristligt tidigt, förra veckan vaknade jag av en fasligt liv utanför fönstret. När jag väl sen lyckades pallra mig upp visade det sig att några byggjobbare var igång och skulle gjuta husgrund precis nedanför vårt fönster. Eftersom man är något av en kunskapsnarkoman satte jag mig med kameran i högsta hugg för att dokumentera och sedemera kunna sprida denna kunskap vidare. Jag är nu stolt över att kunna presentera "Johannas skola i: husgrundsgjutning".

1. Parkera din cementbil så att den hiskeligt långa armen går att manövrera lätt och smidigt utan att fastna bland alla tallar och ballkonger trots att armen är utfälld till nästan full längd. (Hur de lyckades med detta för för mig fortfarande en gåta.)

2. Vrid, hög och sänk sedan armen i alla tänkbara led tills rätt vinkel är nådd och den når fram till stället som ska gjutas.

3. Sätt fast den stora snabeln längst ut som göra att man kan sprida ut cementen smidigare än om det bara gick längs armens löpande band.

4. Sätt igång snurrandet och testa vilken konsistens cementen har. Fastnar den havvägs ner är det ett typiskt dåligt tecken.

5. Häll i någon okänd vätska i cementblandaren för att få till en bättre konsistens.

6. Ta i med våld och långa skrapor om den gamla, torra cementen ligger i vägen för den nyblötta. Se till att löpande bandet är satt till ca ljusets hastighet så att cementen kommer fram innan den hinner torka.

7. Fatta ett stadigt grepp om snabeln och sprid ut cementen där den ska vara. Se till att några av grabbarna tar i med spade och jämnar till där det behövs.

8. Jämna till marken ytterligare med en lång pinne som dras över cementen. Öppna upp overallerna när det börjar bli för varmt. Se även till att ha några grabbar som står vid sidan av och lutar sig mot sina spadar.

9. Ta lunch.


10. Fyll i det sista med cement och se sedan till att ytan är helt jämn genom att platta till grunden med särskilda plattor. Täck sedan allt med presenning och låt torka några dagar. Därefter är huset redo att byggas!

Tips! För att det hela inte ska bli alltför långtråkigt och trivialt så tillsätt gärna en galen man som börjar sjukligt tidigt på morgonen med att skrika och gapa samtidigt som han bankar med något på metall så att det ekar i hela området. Försök sedan avhysa honom på ett sådant sätt, gärna med höga utrop och handviftningar, att han inser att han inte är välkommen eftersom han dels saboterar utrustningen och dels utgör en säkerhetsrisk där han ränner runt bland byggarna. Upprepa detta tills han försvunnit. När han sedan vid lunchtid är tillbaka igen och tjoar, tillkalla gärna en polis som får ta hand om honom. Inse sedan att det tar ett tag för Johanna att våga sig ut den dagen utifall att han ändå skulle vara kvar.

Kommentarer
Postat av: Linda

Tips 2: När du dokumenterar en husgrundsbyggnation, kapa alla tallar före! :p

2009-07-01 @ 09:19:18
Postat av: Mikaela

Du är för rolig :) "Sätt fast den stora snabeln längst ut" - asgarv!

2009-07-01 @ 11:01:53
Postat av: Johanna

Jaa, jag kan ju säga att den där enorma grenen som skymmer allt på alla bilder faktiskt bröts av igår när dom bråkade med en sjukt stor container. Jag var säker på att dom hade haft av hela tallen så som det knakade. Hur i hela friden containern nådde upp dit vet jag dock inte.

2009-07-02 @ 10:19:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0