Tillbaks igen

Sådär ja, då är man inne på sjätte dagen i Sverige. Det har varit något av en chock att komma hem, varför vet jag inte. Började med att jag, fortfarande kvar i Finland, i en veckas tid inte fattade att jag skulle hem, men tydligen blev jag stressad av hemresan ändå det för mina käkmuskler kändes i flera dagar (och egentligen fortfarande) allt annat än avslappnade. Tandläkaren och bettskena nästa kanske? Båten anlände 6.30 svensk tid till Stockholm i lördags. Ingen frukost på sängen den födelsedagen kan vi ju konstatera, men en hembakad blåbärsmuffins i bilen unnade vi oss.

När vi kom hem till Ryd sen så började det hända konstiga saker med min hjärna. Eller snarare så var det saker som inte hände som de skulle. Kände mig skittöntig när jag stod i hissen och insåg att jag inte visste vilken våningsknapp jag skulle trycka på. Tror det tog en minut innan jag lyckades bestämma mig. Var rätt iaf, men det är ju underligt att man ska behöva tänka efter när det gäller en sån sak. Tror jag haft för mycket semester i Finland så att hjärnan har lagt ner totalt. Och vant mig av med mina saker har jag gjort också. Kom på mig själv häromdagen med att inte ha en aning om ifall att jag har vinterskor eller inte. Eller ens vilka skor jag har överhuvudtaget förutom de som var med till Finland. Lustigt.

Efter ett besök till mataffären för att fylla på den helt tomma kylen och frysen med lite första hjälpen-varor blev det i alla fall en liten frukost på sängen med paket och allt.
Jag fick lite pengar till en ny kamera som jag har tänkt köpa och två böcker. En kakbok som hette "Sommarens söta" och en fototipsbok som hette "Stora fotoboken". Blir till att läsa nu kommande veckor och sen får vi se om jag provar några nya recept till det officiella födelsedagsfirandet.

Vi tog en sväng till min moster efter frukosten för att fira oss lite och tog med en tårta. Där blev vi kvar ett tag för de hade precis köpt ny tv som var totalt värdelös när det gällde att ställa in nya kanaler på rätt plats. Menyn såg jättefin ut och man bläddrade så bra i den, men vem hade trott att rubriken "Inspelare" betydde samma sak som "Byt plats på kanalerna"?
Vi var kanske inga stjärnor på att blåsa ut ljusen trots att vi var två men till slut gick det.

Tårtan smakade smarr trots att det var en del grädde på den (man blir annars lätt lite illamående av för mycket sånt). Molins konditori i Ryd vet hur man gör tårtor helt enkelt.

Efter besöket hos mostern och sambon begav vi oss av hemhem för att hämta och lämna lite saker. Där var det som vanligt kaos. Gräset var inte klippt på flera flera veckor och plommonträden både hade gått sönder eller höll på att. Vi plockade bort så många plommon vi kunde för att grenarna inte skulle gå av helt och hållet. Tycks vara ett fruktår i år. De där små äckliga päronen som ingen någonsin äter (förutom  djuren som älskar dem) fanns det också en del av. Vi plockade en del i en hink och gick sen och fjäskade för kvigorna som fanns i hagen. Sen gick vi och letade reda på kalven som vi har där hemma.

Förutom att hon var brutalt söt visade det sig även att hon var ganska tam och kom, tvärt emot vad normala kalvar brukar göra, t.o.m. fram och hälsade. Eller  "försökte äta upp handen" är kanske en mer träffande beskrivning. Vi döpte henne till Bob, något som (till stor del tack vare mina påtryckningar) tycks ha blivit vedertaget nu. Givetvis kommer hon få något annat officiellt namn också men det kommer aldrig att användas förutom på pappret.

Här tillsammans med mamma Blondie.

Vi avslutade vistelsen med att plundra grönsakslandet på morötter som smakade fantastiskt bra. Jag har fått för mig att jag ska försöka göra morotssoppa någon dag eftersom det finns så mycket av dem. En och annan morots-ananassallad lär det bli också.

Kvällen tillbringade vi på restaurang Olympia inne i stan. Lite mer födelsedagsfirande blev det där. Väldigt god mat och duktiga servitörer, till skillnad från på Kökar som jag ska berätta mer om en annan gång. Det kändes konstigt att gå runt i Linköping och leta restaurang. Inget man direkt gör till vardags. Räknar man bort julborden och pizza-kebabställena så har jag nog varit på totalt 3-4 restauranger i stan i hela mitt liv.

Vi hade tänkt ta en promenad tillbaka hem efter allt matsvullande men insåg att vi inte orkade plus att det var rätt kyligt och vi saknade jackor. Jag kan säga att det var ett sant nöje att betala på bussen när det bara kostar 10 kronor jämfört med drygt det tredubbla som det gör att åka mellan Espoo och Helsingfors. Enkel väg dessutom.

På söndagen åkte vi till Bergs slussar för att njuta lite av solen innan Mikael åkte tillbaka till Stockholm och båten. När han hade åkt infann sig ett återanpassningsproblem: datorn. Den var långsam, den hade konstigt tangentbord och musen flyttade sig knappt när man rörde på den. Att den var på svenska och inte finska var dock lättare att vänja sig vid.

Under tiden jag satt där och bråttades med datorn insåg jag att vi hade glömt bort att föra över alla bilder från sommaren på min dator. Superklantigt eftersom jag behöver dem för att skriva färdigt bloggen. Nåväl, har en del på kameran, men har absolut ingen aning om vilket datum de är tagna. Får väl ta någon omväg kring det.

I övrigt började mina kurser i tisdags och jag har redan börjat få myror i rumpan på föreläsningarna. Var även på en av festerna som ordnas för de nya studenterna här i onsdags. Insåg att jag hade gjort det där så många gånger redan att jag kunde det hela utantill. Helt klart är att jag inte kommer bli långvarig på det här universitetet utan känner mig väldigt färdig med studentlivet. Ska bli skönt att bli klar. Nu gäller det bara att hitta ett företag att göra exjobb för. Ska bara läsa två kurser först så jag vet vilken inriktning jag ska satsa på; Interaktionsdesign, Beteende i komplexa system eller något åt lingvistik-översättningshållet. Vi får se vad det blir, nu måste jag iaf kila iväg på en föreläsning.

Kommentarer
Postat av: Micki

Gör du åt lingvistiköversättningshållet vet jag ett företag där det kanske finns möjlighet till exjobb :D

2009-08-27 @ 11:27:01
Postat av: Karl

BIKS is the shit om man vill ha jobb snabbt. :-)

2009-08-29 @ 17:42:19
Postat av: Madelene

aaaaw :) Kom hit ge mig, mooo! ;) Grattis igen! :D

2009-08-31 @ 18:08:56
URL: http://maddenande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0