Slut på kursen

Jaha då var finskaprovet avklarat. Vi har en lektion till imorgon men det känns ändå som att kursen är slut nu. Provet gick nog bra, i alla fall så tror jag att jag borde ha klarat godkäntgränsen även om jag haft fel på allt jag var osäker på. Tack och lov var det väldigt tydligt också, jag som hade varit rädd att jag inte skulle förstå. Var inte alls lika många ord som under lektionerna som jag inte förstod och sen gick det ju alltid att ta lite genvägar i svaren om man inte kunde just det som efterfrågades.

För att hålla blodsockernivån på en hyffsat hög nivå satte jag i mig drygt en halv chokladkaka Fazer sininen. Tyckte att Finlands finskaste choklad passade till provet och sen gick det ju alltid att vända på förpackningen för att få lite inspiration av finskan på baksidan om det hade behövts. Min lärare skrattade gott åt den enorma storleken på förpackningen när hon delade ut provet. Långsam som få som jag är med att svara på finska fick jag inte ur mig mer än ett leende och kanske något "joo". Får ta och skärpa mig med det där.

Trodde jag skulle ställa mig upp och skrika "Käften för i ****, jag försöker skriva ett prov här!" flera gånger under provet för det var tre personer som konstant och högljutt skulle ha svar på frågor om saker de inte förstod. En frågade på ett ganska charmigt dumt sätt så det var mest roligt, men två andra frågade hela tiden frågor där läraren fick svara "Det kan jag inte svara på nu". Antar att de frågade om böjningsformer på ord eller liknande. Blev skitirriterad eftersom de frågade gång på gång, högljutt och med en smula aggressivt tonfall. Fattar man inte att samma typ av fråga får samma nekande svar av läraren nästa gång också? Jag som trodde att den mänskliga hjärnan var expert på generalisering.

På vägen hem gick Maria och jag runt lite på salutorget eftersom hon skulle köpa presenter till sina kompisar som fyllt år. Blev ett halsband med en spektrolit i och en osthyvel som såg ut som en älg. Osthyvlar finns tydligen inte i Ryssland. Underligt. Där skär man osten med kniv istället. Samma sak i Tyskland. Verkar som att den civiliserade världen när det gäller ost stannade i Norden.

Jag köpte lite papper också för att göra ett kort till Maria som fyller år på måndag. Hon hade tydligen aldrig ätit lingonsylt (puolukkahillo) förut så jag tänkte ge en burk sånt och ett recept på ugnspannkaka.

När jag cyklade längs västerleden var fasanen som jag såg igår där igen och spatserade längs vägkanten. Den här gången såg den mig garanterat men verkade inte bry sig. Jag borde haft kameran med mig. Får ta med den imorgon. Får kanske ta med lite burkar också så att jag kan plocka mer bär på vägen hem också. Hade fått tillbaka burken som Maria lånade idag så jag smet in i några tvåmetershöga hallonbuskar och lyckades skrapa ihop en halvliter hallon på försvarlig tid. De börjar bli riktigt stora nu. Halloncheesecake står på tur att bakas. Samt en omgång blåbärsmuffinsar till.

I köket står nu en hink med hemmagjord saftsil och droppar av sig från vinbären. Det ska bli gelé. Måste bara få tag i burkar och kolla upp något bra gelérecept. Vet att jag och mamma gjorde på syltsocker förra gången men på dansukkers hemsida står bara konstiga recept där man ska använda "gelésocker multi". Verkar knasigt och förpackningarna är lite små tycker jag. Har nämligen planer på att skövla ännu en buske så socker lär gå åt.

Ikväll ska vi till stan och äta på min favoritrestaurang Satkar. Om jag känner mig själv rätt blir det det gamla vanliga. Hoppas bara att de har tagit tillbaka det gamla receptet för sist var det tillagat lite annorlunda och inte lika gott. Nu ska jag dock göra kortet så att det blir klart tills imorrn. Fram med sax, papper och penna - här ska frossas i kreativitet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0