Måndagslyx

Vi har pratat i säkert ett år om att vi ska göra plankstek sen jag fick plankor i present förra året men det har, som så mycket annat man pratar om, aldrig blivit av. I förrgår tog vi oss dock i kragen och köpte kött och oljade in plankorna så att vi igår skulle kunna njuta av egengjord plankstek sådär på måndagskvällen. Kanske lite som tröst för att Mikael måste gå till jobbet nu igen.


Det fanns recept på baksidan som vi följde men det blev lite väl generöst med potatismos så lite fick vi ge till värmeverket. Efter en kvart på plankan började det dessutom hända spännande saker med moset som började anta ny konsistens. Ingen öl att smaksätta med hade vi men det blev ganska bra ändå efter att ha tömt en halv burk grillkrydda i moset, men nästa gång blir det nog mammas recept (jag hjärta pulvermos = sant) och kanske t.o.m. spritsat om jag får för mig att köpa en sprits.

Köttet blev jättebra och jag är lite nöjd över att vi lyckades göra eget aromsmör. Tog en klutt smält smör, klippte över lite persilja och kryddade med det mesta som fanns i skåpet och sen blandade ihop allt till en gegga. Ställde in det i kylen för att det skulle stelna och sen var det bara att klicka på på köttet. Finnemang!

Jag lyckades fixa till alla (hoppas jag iaf, det är lite jobbigt att testa alla kombinationer på alla sidor) länkar på hemsidan igår men nu är det lite översättning kvar. Hoppas det inte tar alltför lång tid för jag blir närsynt i ett huj och nacken mår inte så bra framför datorn. Undrar lite hur det ska gå till hösten när jag måste börja läsa igen. Tror att jag måste besöka optikern igen. Köpte nya glasögon förra hösten men började se dåligt redan efter två månader. Börjar förresten bli lite nervös för hemresan. På ett sätt är det jätteskönt att få komma hem, men den här sommaren har också varit jättebra och vi har hunnit göra så mycket roliga saker. Dock inledde jag gårdagen med att vakna upp med nerverna på helspänn, lite som jag brukar när jag är stressad. Fick två mejl ifrån kurser som börjar nästa vecka och det är väl läge att börja kolla upp litteraturen och beställa den så jag har böckerna till kursstarten. Måste fylla på matförrådet hemma också och köpa anteckningsblock och försöka få in mina vanliga rutiner igen. En del att tänka på. Känns dock bra att inleda med en födelsedag så man kommer igång ordentligt med fikandet och det sociala livet. Borde, som så många år tidigare, komma igång med det tränande livet också. Känner mig rätt peppad nu så jag hoppas att det håller i sig. I annat fall lär det bli några rundor i skogen för att leta bär. Hoppas säsongen inte är över när jag kommer hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0