Den tiden på året

Man märker att det är augusti och kräftsäsong när man ser detta i butiken:

Dessutom fanns det hela kräftor på burk - lite som kräftstjärtar i lag bara att det var hela kräftor med skal och allt - något som jag tror att jag aldrig sett i Sverige. Finns kanske där också, bara att jag inte lagt märkte till annat än de frysta eftersom det fullkomligt gödslas med såna kartonger överallt i varenda vrå av butikerna. Undrar förresten om det blir något kräftfiske för mig i år. Är nog lite sugen, trots myggen man måste vifta bort och marken som man står på som kanske helt plötsligt visar sig inte alls var mark, något som min kusin något chockartat fick uppleva en gång. Vatten är blött blev slutsatsen man kunde dra av den händelsen. Själv klev jag nästan rakt ut i ån en gång eftersom jag trodde att tjockt skum som hade samlats var en sten man kunde gå på. Av någon anledning tog jag dock aldrig klivet ut och nästa gång vi gick förbi insåg jag att det inte kunde vara en sten eftersom den i så fall på något mystiskt sätt hade flutit bort.


Kom precis hem från skogen där jag hittade 2 l blåbär och lite drygt en halv med hallon. Tror jag missade hallonsäsongen eller så hittade jag helt enkelt inga bra buskar. Ett snår jag hittade var dock fantastiskt, bara det att man var tvungen att krypa in i busken och vrida huvudet 180 grader för att leta hallon underifrån. Gjorde man så kändes det som att det fortfarande var säsong. Gjorde i och för sig inget att det inte fanns så många för jag hittade kanske 3-4 liter i frysen när jag kom hem. När i hela friden plockade vi dem? Aja, de är där och i tillräcklig mängd för att jag ska kunna baka en halloncheesecake till våran grillfest imorgon, så jag är nöjd. Insåg att blåbärsförrådet går att utöka markant också eftersom det finns minst en miljard blåbär/ar. (Haha när jag kollade upp lite ytenheter såsom ar så hittade jag "barn". Tydligen så är 1 barn = 10^−28 kvadratmeter. Ser man på. [Här hade det passat asbra med något dåligt skämt om att barn var mellan sisådär en ½ och 1½ meter men jag fick inte till det riktigt så jag överlåter till er att fylla i något skojigt.]) Dock tror jag att jag låter bären vara nu och satsar på de svenska skogarna från och med nästa vecka. Månda förmiddag när jag är ledig kanske är en bra dag att börja på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0