Schlagerfestivalen

JAAAAAAAAAAA! Greklands sliskiga Britney Spears-kopia vann inte!

Jag hade mina farhågor om att öriket än en gång skulle ta hem segern när vi lämnade storbildstv:n på baren, men tack och lov fick vi se nu när vi kopplade in datorn att den golvslingrade ryssen, med den inte fullt så charmiga brytningen, sopade mattan (scenen) med båda de två storbystade bruttorna i Ukraina och Grekland. Varför Ukraina kom så högt var ju inte svårt att gissa efter att ha sett den dansuppvisningen, men med tanke på att jag inte minns ett enda ord från sången kan den inte ha varit något övervälidgande i musikväg och därför inget som, enligt mig, borde kommit så högt upp på listan.

Jag var lite imponerad över mina skridskokunskaper när jag insåg att jag faktiskt visste vem den ryska killen på skrillorna var och t.o.m. för vilken åkteknik han är så känd. Mammas konståkningsintresse har smittat av sig på mig genom att från början bara varit ett passivt tv-tittande till att jag faktiskt ser fram emot varje gång det visas tävlingar på tv. Kanske är det här med skridskor något för Finland att satsa på. Varför inte slänga upp ett testosteronproppat, brölande hockeylandslag på scenen nästa år? Det är ju inte många musikstilar som finskan passar till, men hårdrock är definitivt en av dem så varför inte fortsätta satsa på det? Efter några månaders hjärntvätt har jag faktiskt börjat tycka att deras bidrag var bra, men frågan som kvarstår är, var i hela friden är det männen rider ("missä miehet ratsastaa") och varför?

På det hela taget tyckte jag det var en förvånansvärt bra tävling i år. Jag hörde knappt några låtar som var urusla (ev Storbritanniens, men den hörde jag egentligen inte för folk förde sånt oväsen just då) utan det flesta var riktigt bra. Sen var det ju som alltid några förstorade tuttar utan sångröst, men uppseendeväckande många länder hade ändå satsat mer på skönsång i år än vad jag är van vid. Det som överraskade mig mest var det höga antal av icke-europeiska länder som var med i år. Israel är ju alltid med på EM i konståkning så det början man ju vänja sig vid, men sen när hör Armenien och Azerbajdzjan till Europa? (Även Georgien kändes lite tveksamt, men inte lika mycket.) Är detta ett försök av Europa att utvidga kartan lite för schysstare semesterorter med möjlighet till taxfree eller är det helt enkelt så att lite pengar bytt ägare? Enligt den mycket subjektiva databasen Wikipedia (orka leta på utrikesdepartementets hemsida) så har två av dessa tre länder landområden i Europa men främst är det "de kulturella likheterna" som styr. Pratar vi gemensam religion nu?

Helt uppenbart finns det en massa länder där ute som man inte vet ett dugg om. Bjud in fler för lite extra krydda och nya influenser och låt dem sedan vinna så man får lite kulturuppdateringar när de presenterar sitt land under finalen. Skit i var de ligger - om det så är på Antarktis -, men istället för att i smyg hålla på och utvidga Europas karta kan man väl inse att det börjar bli dags att byta namn på tävlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0