Påskdagen

Det känns nästan hemskt att publicera det här inlägget när solen skiner och det är 15 grader ute. På tal om det, varför sitter jag egentligen inne om det är så fint väder ute?

Nåväl, påskdagen tillbringades med lite turistande runt Töölöviken. Micke, som var på besök, hade ännu inte fått se alla sevärdheter. Snö, fuktigt och därför kallt som attans var det så det blev ingen riktig nöjespromenad utan snarare lite speed-sightseeing.

image625
Framför/bakom Finlandiahuset (beroende på hur man ser det). Kiasma - muséet för samtida konst - syns i bakgrunden.

image627
Sjön var frusen och Linnanmäki - nöjesfältet - var jättestängt.
image626

image628
Gatukonst är alltid kul. Den här påminner mig om ormen i Muminfilmen där djuren från djurparken kommer och bor i djungeln som växer upp runt muminhuset en abnormt varm sommar. Micke påminner dock inte så mycket om Mumin mer än att han också är väldigt snäll.

image629
Finlandiahuset igen. Jag hade helt glömt bort att det var lite svarta delar på det och trodde att det var nån ny grej de hade målat dit. Upptäckte sen att det såg nästan likadant ut på andra sidan så det var nog bara jag som hade missat det.

image630
Nationalmuseum.

image631
Vi hittade en pool mitt inne i "skogen". Den såg ut att vara förfärligt djup och jag var rädd att jag skulle ramla i. Trots den turkosa "det här vattnet kommer från Thailand och hör till en sandstrand med palmer"-färgen var det svinkallt precis som luften.

image632

image633

image634
Vi tog oss en titt på skjuthålet i dörren till Nationalmuseum. Mna undrar ju om dom siktade när kulan träffade gubben i huvudet.

image635
Utbytesstudenter posar framför parlamentsbyggnaden.

Efter den lilla promenaden parkerade vi oss på Café Java för lite fika och sen var det dags för Micke att ta bussen till flygfältet. Medans han gjorde det åkte jag hem och åt upp resterna av mitt Fazer mignonägg. Smarr!

Kommentarer
Postat av: Madelene

det ser ut som en bra resa ni haft... oooh polen ser mkt härlig ut, som sagt man vill bara hoooooooooppa i =) undrar hur djup den är då.. kunde du inte testat det lr!? *tycka* =)
Ses väl snart =)) Puss

2008-05-12 @ 17:53:09
URL: http://maddeande.blogg.se
Postat av: Fröken

Hehe, kul att du också använder uttrycket "smarr" (pojkvännen tycker att det är en konstig grej jag använder mig av)!

2008-05-12 @ 23:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0