Kära moster med lockigt hår

Tack för ditt brev. Jag hoppas kortet från Ryssland kommer fram snart, men jag har, om jag ska vara helt ärlig, lite fördomar om tidsåtgången där. Resan gick iaf jättebra och Moskva var en underbar stad. Försökte hitta en mockakopp till mamma men allt de hade var skräpiga sovernirer av dålig kvalitet och inte en enda mockakopp. Slutade med att jag bara köpte en docka till mig och en till Christina.

Men till saken. Jag var för flera veckor sen och lekte detektiv i södra delen av stan för att försöka hitta din vas. Gick till Bisarri där jag såg några men antingen stämde inte färgen eller formen eller storleken. Tog ett kort i vilket fall för att visa dig.

image645

Den minsta som jag tror hade rätt storlek och form, men fel färg (blå), kostade 150 eller 160 euro. Signerad var den också. Resten var dyrare.

Jag kikade in i en antikaffär på vägen därifrån för att se om jag kunde spåra upp något annat. Träffade en jättetrevlig man som, när han såg din lapp, undrade varför i hela friden jag inte pratade svenska när jag är svensk. Ibland blir jag inte klok på finnarna. Han hade iaf ingen vas, varken i den affären eller en annan han hade några gathörn bort. Han hänvisade mig istället till en runt knuten dit jag vandrade iväg efter lite diskussioner om huruvida iittalafåglarna är fina eller inte.

Nästa ställe hade inte heller några vaser och hade inte sett några på ett tag mer än på Bisarri. Ägarinnan sa att jag borde satsa på att hitta en i samma storlek men att det förmodligen inte skulle gå att hitta samma färg om den skulle vara signerad. Jag tackade och gick.

Eftersom jag gick förbi så kikade jag in i den första mannens andra butik, trots att jag visste att de inte hade några vaser där. Mannen jag pratade med var vad man kunde kalla en typisk finne och han muttrade lite tyst något om att det var ett skämt att de kostade mer än 100 euro, men att butikerna kunde ta de priser de ville. Skön snubbe.

Inget napp den gången, men man kanske borde kolla in lite internetaktioner. Annars får du lycka till med letandet i Åbo och hoppas att du springer på en liknande vas.

Hälsa alla!
Kramilur

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0