Seger över ångestframkallaren

Äntligen!

Jag har slitit - både hår, på nervceller och på tangetbord. 14506 ord eller 70109 tecken (utan blanksteg). Obligatoriskt var att skriva 20000 tecken. Om någon är sämst på att kortfattat sammanfatta saker så är det jag.

Läraren kommer troligen somna redan innan han laddat ner dokumentet, men det skiter jag i, för nu är det äntligen skrivet! Det faktum att jag har ca 3 timmars korrekturläsande av 11st 1½-timmeslektioner bryr jag mig mindre om i nuläget. Det tog en vecka att skriva rent 7 lektioner så 3 timmar är rena sekunden i jämförelse.

Jag inser nu (och hela tiden förut också iofs) att det var dumt att hamna efter med semiotikdagboken. I förra kursen skrev jag rent allt direkt efter lektionerna. Det tog 4 timmar varje gång, men det var lätt värt det om man jämför med hur det var att försöka tyda halvluddiga meningar på klottrigt papper nästan en månad i efterskott.

Det som dämpar mitt humör lite är jag nu måste läsa ut en hel bok med det töntiga namnet "Usability engineering" och svara på frågor om den. Om jag inte hade haft några andra kurser hade det tagit kanske en veckas intensivt hårslitande och juicedrickande (att tröstdricka juice är iaf inte hälften så dåligt som att tröstäta kladdkaka och brunbergstryfflar) att få klart det, men så var det ju inte. Tack o lov har jag en deadline i och med att jag måste lämna tillbaka boken till biblioteket.

(Man märker att man har använt Word för mycket när man efter varannan mening trycker ctrl + s för att spara - särskilt när det kommandot inte ens används till bloggen.)

Jag har iaf inte bara suttit och tragglat med semiotiken, jag har varit och tränat också. Lite måste man ju utnyttja sportlovet (ja, jag vet, det är jättekonstigt. T.o.m. universitetet har sportlov). Just nu sitter jag med en sån monsterträningsvärk att jag inte vet om det skulle vara bättre med musarm. (ctrl +s igen)

Meningen var att jag skulle leta lite nya kurser inför period 4 som börjar imorgon men det var mer kurserna som letade upp mig. Fick mejl om en intensivkurs i semiotik (vad annars?) där man fick 2 poäng bara av att gå på lektionerna. 3 till fick man av att skriva en uppsats på minst 20000 ord men efter den här veckan känns inte det så lockande. Sen damp det ner ett till mejl om vad som har chansen att erövra titeln "Bisarraste kursen någonsin".

För alla er som läst någon form av språk är det säkert bekant att ordens uttal skrivs med fonetiska tecken. När jag läste ren fonetik i ettan på kogvet fick vi även lära oss att någon (galning) har varit flitig och skrivit ner alla språkljud som finns och sammaställt dem i det så kallade International Phonetic Alphabet, även känt som IPA. Målet med den här kursen är nu att lära sig om inte alla, så åtminstone de vanligaste, av dessa tecken så att man både kan känna igen och uttala dem. Mitt mål med kursen är dels att lära mig uttala finskans Ä och E ordentligt samt att (iaf i teorin) kunna framföra den afrikanska klickljudssången vi hörde på fonetiken i ettan.

Öns*klick*a mig ly*klick*a till!

Kommentarer
Postat av: Madelene

haha söt du är johanna... :) jag är kontaktbar oftast efter kl 15 månd-onsd torsd-fred efter kl 13.. :D vad skulle du göra i sverige nu igen? :) *kramas*

2008-03-09 @ 23:34:29
URL: http://maddeande.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0