Radio

Ihärdig och hängiven studerande av finska språket som man är gör man ju allt för att komma i kontakt med språket och snappa upp ord och grammatik. Följaktligen lyssnar jag i princip enbart på finlandssvensk radio där de bara pratar svenska.

Det påminner lite om P3, men alla är mycket galnare. Just nu sitter jag och förundras över två saker:

1. Hur många finska (och engelska) låneord kan man få in i en och samma svenska mening? Radioprataren verkar ha anmält sig till någon rekordtävling och håller just nu på att vinna skulle jag tro. Dock är detta mer lättlyssnat är morgnarna när en hitflyttad stockholmare sitter och häver ur sig stockholmsslang till höger och vänster. "Han är ju lite av en stekare." Whut?! (Är numera min standardfras.)

2. Hur många sjuka tävlingar kan man komma på och hur många kockolockosvar kan man få in på 5 minuter? Det ena svaret är sämre än det andra och fantasin verkar vara nere på noll. Dessutom blir jag snart hysterisk på att de spelar samma tävlingsfråga 5 gånger i rad efter varje låt. (Nu avgjordes precis tävlingen och det enda bidraget med fantasi vann inte eftersom det var för snuskigt.)

Finlandssvensk radio är onekligen ett fenomen som bör upplevas. Extra roligt blir det också när när man befinner sig i staden där det mesta av det de gör händer. Nästan samma som att titta på Uutiset (Nyheterna) och se att varenda inslag är inspelat på gatorna man gick på tidigare under dagen (eller så var det iaf tills jag flyttade till Espoo).



Borde ha lite mindre lama saker att skriva om men jag har gjort 500 saker de senaste dagarna (roadtrip till Nostalgiland, kusinträff i Fiskars, jobbångest, besök på zoo...) och har följaktligen 500^2 bilder att rensa innan jag kan skriva nåt om det. Bussförbindelserna härifrån och till jobbet har dessutom ordnat det så fint att jag måste gå upp kl 6 på morgonen så några sena nätter framför datorn blir det inte direkt (och det skulle vara så sjukt pinsamt om dom kom på mig på jobbet) så det blir inte mycket skrivande. Får väl testa att införa en skrivardag i veckan, först ska jag bara till Suolahti igen på onsdag (få betalt för att sova 6 timmar på tåget) och till Sverige i helgen och hälsa på där hemma, så det får bli efter det.

Ska fortsätta lära mig Photoshop nu... eller ringa till min kusin. Nä, jag känner mig lite släktsjuk efter helgen så det får bli kusinen. Återkommer när jag inte har en finlandssvensk radio tutandes i örat som sänker min koncentration med ca 90%.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0