Kajakpaddling

Igår var jag, Mikael och hans familj och paddlade kajak. Det var skitkul! Har bara paddlat kanot och kanadensare för flera år sen förut så det här var något nytt. Var lite nervöst innan och när jag förstod att det var frågan om sånda där "bananbåtar" där man sitter fast i själva båten blev jag rädd på riktigt. Har sett på tv att enda sättet att inte drunkna om man ramlar i är att rotera hela båten ett halvt varv så man kommer upp över ytan igen och kan paddla på som vanligt (fast eventuellt med lite vatten i öronen). Mikaels pappa spädde på min oro med att säga att just precis så var det (han skulle inte paddla själv p.g.a. ryggskott) men då blev Mikael arg och sa att det bara var skitsnack. Visade sig vara så också för killen som jobbade vid uthyrningen sa att man kom loss lätt under vattnet ifall att man skulle tippa.

Hetaste modet sommaren 2008. Dock inte frisyren - den borde göras något åt tämligen omgående.



Sen var det bara att sätta på flytvästen och en presenning, som skulle täcka över hålet man satt i, och så bära ner kajaken till bryggan. Bara att komma i den därifrån var ju en konst i sig men det gick bra. Var lite vingligt i början men det gick förvånansvärt snabbt att lära sig tekniken och jag blev riktigt snabb efter ett tag. Mikael undrade om jag fått en specialvaxad kajak så som den gled i vattnet.

Den som myntade uttrycket "havet låg blankt som en spegel" kan aldrig ha sett en insjö i vindstilla tillstånd. Jag hävdar bestämt att havet kan inte ligga så blankt. Men säg då att havet låg så blankt som det bara kan så är det en nära nog beskrivning av hur vädret var igår. Solen sken som bara den och det var säkert 22 grader i vattnet när vi kände efter. Hur skönt som helst att sitta där, halvvägs under ytan, med sin gula kajak och en paddel och vispa den runt, runt tills man fick upp en sån fart att man var nära att krocka med en motorbåt.

Inga allvarliga skador inträffade men Lassi körde sin kajak rakt in i en bro, jag gjorde nästan detsamma med en brygga (men det var bara för att jag ändrade mig i sista sekund och inte ville köra under den längre) och dessutom körde jag på grund och var på gränsen att fastna. Båt och och paddlare klarade sig dock oskadda men fick lite högre puls.


Vi var ute i ungefär 1½ timme och det var precis lagom. Mer hade varit för jobbigt och mindre hade gjort att vi inte kommit runt hela Bredviken/Laajalahti. Trots att vi var ute såpass länge och jag tog i så mycket så hade jag inte ett spår av träningsvärk i musklerna idag. Jag är lite besviken måste jag säga - betyder det att jag inte tog i tillräckligt? Solbränd på armarna blev jag iaf, jag som annars avskyr att sola. Kändes rätt bra måste jag säga eftersom jag för en gångs skulle kände mig lite trött på att vara lika vit som en värktablett. Benen är dock fortfarande vita så det kanske är läge att gå ut i solen och njuta lite av min Väinö Linna-bok om livet för finska torpare under tiden för ryska styret. (Jag vet, visst är det pretantiöst?)

Kommentarer
Postat av: Micki

Modigt! Jag paddlade kajak på Fiji, men det var en såndär ovältbar =) det var dock roligt att se när en japan satte sig åt fel håll och paddlade med den breda änden framåt =)

2008-07-29 @ 19:34:44
Postat av: Madelene

Oooh härligt.. jag har paddlat en gång, i sätravallen kommer jag ihåg..

Jag är hemma iaf! =) kom hem i fredags.. hehe så ett tag sen.. bara inte orkat/hunnit skriva ännu.. men nu så!

2008-07-29 @ 23:10:29
URL: http://maddenande.blogg.se/
Postat av: Madelene

Ser inte ut som en Johanna på bilderna men ser gött ut =)

2008-08-03 @ 21:39:58
URL: http://maddenande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0