Laktosintolerans - sign me up!

Klockan 9.45 imorse ragglade jag ur från studentsjukhuset i Töölö. Jag mådde illa, på gärnsen till kräksjuk, det bubblade i magen och jag hade tre nålstick i två av vänsterhandens fingertoppar.

Det hela hade börjat klockan tio kvällen innan med att jag inledde en tiotimmars svält. Hallontårtan som vi gjorde av de egenplockade hallonen från helgens skärgårdsutfärder hann jag få i mig, men det blev ingen frukost på morgonen. Inte helt illa ändå eftersom det betydde sovmorgon till kl 7 - något som alltid är mycket uppskattat.

På pricken klockan åtta anmälde jag mig till labbet på sjukhuset och eftersom jag var den enda med bokad tid fick jag komma in direkt. Slog mig ner på en stol och sträckte av gammal vana fram högerarmsvecket där det brukar stickas nålar i. Dock inte denna gång för nu skulle det piercas fingertoppar så det stod härliga till. Fram med långfingret bara, få det borstat lite med en papperstuss och så smock! I med en nåljävel rakt i nervcellerna. Därefter sträckte sköterskan fram en brun glasflaska som var misstänkt lik såna man har öl i, men den villfarelsen blev jag snabbt urtagen efter att sköterskan sett min blick (misstrogenhet och skepsis blandat med fasa för hur min mage skulle reagera på alkoholen).

Den underliga drycken såg ut, bubblade och smakade i princip som coca-cola men det blev liksom lite strävt på tungan när man drack. Lite som coca-cola blandad med ett uns högabsorberande sand kan man nog säga. Det var inte äckligt direkt, men jag skulle nog valt vanlig coca-cola till maten om jag fått välja. Den här innehöll dessutom en osund mängd laktos vilket skulle visa sig inte vara så uppskattat av mitt tarmsystem.

Jag stjälpte i mig den bruna drycken och försökte att inte rapa alltför högt. Lyckades ganska bra tills jag gick ut till väntrummet igen för att sitta av 20 minuter innan nästa blodprov, då jag brölade ur mig en rätt brutal rap. Låtsades som ingenting.

Fick komma in igen när de där 20 minuterna hade gått och fick ett nytt stick i fingret, denna gång i ringfingret. Jag funderade lite på vilket nästa finger skulle bli och tyckte att om det blev lillfingret skulle det allt se ut som jag hade en rätt bra anledning till att komma sent till jobbet idag igen. Eller eventuellt som jag klantat mig med kökskniven på morgonen.

Medans jag väntade gick jag, tro det eller ej, igenom lite papper till jobbet. Så roligt är det inte att jag vill sitta kvar där på övertid när det är gassande sol ute och 30 grader varmt inne, så det gäller att hitta små luckor att skrapa ihop minuter på. Sista sticket blev dock i långfingret igen så bara två plåster totalt. Lite besviken blev jag allt. Vid det här laget hade det börjat bubbla ganska bra i magen och illamåendet steg som röken ur en tämligen nysotad skorsten. Hade det inte varit för att jag inte skulle få reda på resultatet förrän imorrn så hade jag bett om ett laktospiller på stört. För mig var det helt uppenbart att jag var allergisk.

Tillbringade hela dagen på jobbet fram till lunch med att må dåligt och efter lunch mådde jag fortfarande illa, men kanske mer för att jag inte kunnat äta nåt. Satt och hallucinerade efter hallontårtan mesta tiden men så fort bilden av en yoghurt dök upp för mitt inre så blev det värre. Illamåendet kan iofs påverkats av att jag piercats i fingrarna tämligen brutalt tre gånger den morgonen och om det är någon jag är lite känslig emot så är det när det går hål på min kropp. Minns med fasa när jag precis tagit hål i öronen och jag nästan svimmade så fort jag såg öronen i spegeln i en hel vecka efteråt. Petade jag sen på örhängena var det pratiskt taget ett faktum.

Nej fy för icke-naturliga hål i kroppen. Såna lämnar jag åt lite mer härdade människor som tycker att smärta är kul. Själv hör jag inte riktigt till den kategorin så det kommer säkert ta en hel vecka innan jag ens vågar ta bort plåstren. Imorrn får jag veta om jag ska börja hetsa på Hemköp att de ska ta hem alla valios laktosfria produkter när jag kommer hem eller om jag ska fortsätta irra runt i okunskapens vanmakt över mina magåkommor. Svaret kommer snart i en blogg nära dig.


Kommentarer
Postat av: Helene

Jag gillar smärta! (Uppenbarligen eftersom jag skaffade en drake en månad efter körtelfebern ;-)). Det har görs reklam för nya laktosfria produkter från arla som du måste testa när du kommer till Svealandet. Kram!

2008-07-29 @ 20:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0