Turisttur med Chang, Lina och Louise

Jag tror att tanken med hela dagen var att vi skulle shoppa lite, men först var vi ju bara tvungna att besöka vissa sevärdheter i Helsingfors, sevärdheter som jag tyvärr redan sett artonhunda gånger och börjar blir lite lack på. Chang lyckades dock med sina fotoposer få in en ny dimension i turistandet så det var ett sant nöje att se alla platser igen. Till nästa gång måste jag dock komma på lite nya grejer för jag VÄGRAR gå till Tempelkyrkan igen (trots att den är ashäftig och alla borde se den).

Jag hade en något sånär planerad runda vi skulle gå, men jag lyckades ändra på den efter varje plats vi varit på så om tjejerna var annat än totalt förvirrade i mössan blir jag förvånad.

image375
Vi gick förbi Brunnsplatsen på väg till Stockmann och fick se fenomenet "burriga duvor värmer fötterna på brunnslock". Bara för att sabba bilden var det såklart en duva som hoppade utanför och skulle ha smulor av oss, men precis innan hade alla duvor suttit på locket och inte en enda strosade runt på plattorna. Såg jättekul ut, särskilt som de fluffade upp sig så dant. Blev säkert dubbelt så stora.

Jag skulle till Lippupiste (biljettpunkten) inne i Stockmann och köpa operabiljetter till mig och Mikael, men när det bara fanns en enda biljett kvar till Carmen och resterande två föreställningar var slutsålda så kändes det lite kört. Förhörde mig dock om andra operor och tydligen går Trollflöjten någon gång i mars-april så den tänkte jag gå på. Har bara hört en massa om den, men vet inte hur den börjar eller slutar eller någonting (fast att Mozart har gjort musiken vet jag iaf). Måste bara vänta tills rysslandsresans datum är offentliggjorda så jag vet när jag kan åka till Schweiz också, och sen, först efter det, kan jag boka operabiljetten. Får hoppas det blir snart nu för biljetterna går rätt fort fick jag höra. Det fina är att parkett och första och andra balkong har studentrabatt. Halva priset - det ni!

När vi ändå var i krokarna kikade vi in på Eurokangas för Lina ville kika lite på tyg till en duk. Hon hittade inget med Chang blev lite såld på ett gardintyg. (Har du bestämt dig än om du ska ha det?) När vi ändå var inne på tygtemat och lämpligt nog på Esplanaderna kikade vi in i Marimekko (visste ni att mekko = klänning?) och Finlayson. Jag blev lite bitter i den sistnämnda för jag hade spanat in julpåslakan som det nu var halva priset på (iaf om man tittade på örngotten), men det verkade vara slutsålt.

Ville visa hamnen så vi drog oss nedåt. Inte särskilt långt dit, men ni anar inte vad man kan få ut av ett café och en staty, iaf om man heter Chang. Tror den här dagen var en bidragande orsak till att jag döpte om henne till "Kockobär" (kallar henne för "Bär" vanligtvis så hoppet var inte såå ologiskt stort).

image376
Kaffekiosk på sommaren. Undrar hur man får plats med både en kaffekokare och en person där inne samtidigt.

image377
Här fikade helsingforssocieteten ett antal årtionden tillbaka. Jag har dock fortfarande inte lyckats ta mig dit för att göra detsamma. Får väl slänga in det i schemat när Linda kommer och hälsar på någon gång i vår.

image378
Och här kommer den, Changs egen tolkning av sjölejonen runt Havis Amanda. Likheten är slående, eller vad säger ni? Pryder numera min datorskärm i form av skrivbordsbakgrund.

image383
Ett besök i saluhallen är ett måste. Kom en man och började peta på mig och sa att han kunde ta ett kort på oss allihopa (Mikael hade fått stanna hemma så jag kunde ägna mig helt åt tjejerna). Jag blev lite förvirrad först och trodde att han ville sno min kamera (det tror jag jämt att folk vill) tills han sa "för då kan ju ni ta en på oss" och pekade på sin fru. Franska turister av accenten att döma. Trevlig man, jag försökte ta ett så bra foto som möjligt.

image379
Munkar!

image380
Typiskt bås i saluhallen. Här säljs lite allt möjligt som pasta, marmelad och andra svindyra delikatesser. Finns även de som är specialicerade på kött, frukt, fisk, choklad eller korv. Min favorit är Vikströms som har den godaste nakki- och bastukorven jag någonsin ätit. Synd bara att det går ett CSN varje gång man ska handla något där, fast efter att ha provat Atrias gummismakande länkkorv är jag nästan beredd att offra de pengarna.

image381
Det här är bland det läskigaste jag vet. Finnarna fullkomligt älskar de här siklöjorna (muikku) och äter dem så fort de får chansen. Jag frågade Mikael om det en gång och undrade om det verkligen vara HELA fiskar, man måste väl ändå ta bort huvudet? Efter svaret "klart att dom är hela" gav jag upp alla tankar på att någonsin smaka. Jag har lärt mig tycka om bastu nu men jag tänker INTE äta fiskhuvuden. Blä!

image382
Det här tycker jag är lite schysst. Såhär i lövfria vintertider kan den genuine bastubadaren uppsöka saluhallen för att köpa sig ett påsförpackat torkat björkris att smiska sig med. Man kanske borde satsa på det här som affärsidé istället för sommarjobb; avverka några björkar, torka dem och sen sälja knippen för 5 euro styck. Man kanske kan bli rik.

image384
Tog en sväng på salutorget också och kikade på turistprylarna de sålde där. Chang hade sitt eget sätt att testa kvaliteten på grejerna. En fingerborg i näsan kanske inte riktigt var vad som var tänkt med den. Jag säger bara det: Kockobär!


image385
Lina och Louise tar det lite lugnare och spanade in årets pälsmode istället. Ren ska det tydligen vara i år.

image386
Det blev lite bråttom med att komma till något ställe där vi kunde äta lunch så vi tog spårvagnen bort till Lasipalatsi istället för att gå. Åkte förbi "3 meder" och upptäckte att helsingforsbornas störtsta nöje hade blivit utfört igen; någon hade varit uppe och pillat på en av smederna. Undrar vad det stod på lappen.

image388
Trädstammarna med utkarvade figurer ligger fortfarande kvar, och kan ni tänka er, helt utan vandalisering. Här ser ni min egen tolkningn av svanen.

image387
Kinarestaurang med stans mest energiska servitris. Blev lite svårt i början att få dem att förstå att vi inte pratade finska och med Chang försökte de prata kinesiska. Hela konversationen slutade med att hon fick äta med pinnar.

Var på samma ställe med Mikael precis innan jul och beställde "dagens special". Var någon 4-delad måltid där jag inte var helt övertygad om alla delar (men vårrullen var grymt god) så jag ville inte ha den den här gången. Jag tog ananaskyckling som var helt otroligt god och tjejerna tog speciallunchen, vilken visade sig vara exakt samma som "dagens special" bara att den var 2 euro dyrare. Restaurangen lyckades fiffla bort min bananefterrätt också men jag snodde Linas eftersom hon inte kunde äta hela, så alla blev nöjda och glada och jag inte fullt lika fattig.

Målet med dagen var egentligen att shoppa på Kamppi och Forum, men p.g.a. mina ändras-varannan-minut-planer hann vi inte riktigt med det. Efter lunchen rullade vi bort till Tempelkyrkan och gick faktiskt igenom Kamppis köpcentrum på vägen, så det var nästan touch down. Är så trött på den där kyrkan nu så det blir inga bilder (den med koppartaket för er som inte riktigt kommer ihåg) men vi hittade en schysst turistshop utanför där en älg raggade upp Lina och Louise.
image389

Hittade på vägen ner igen (kyrkan ligger på en kulle) världens mest färggranna skyltfönster.
image390

Tror bestämt att vi gjorde en runda inne på Kamppi sen ändå innan vi begav oss hemåt igen. Varma smörgåsar blev det den här gången och vi var ju tvungna att smaka den rökta osten som vi hade köpt i taxfreebutiken på båten på vägen hit. Smakade mest rökt, men jag gillar ju det så det var gott.
image391

Det fina med de här dagarna var att jag lagade mat och så hade jag några små hustomtar som helt frivilligt diskade åt mig. Hur bra som helst, jag borde ha behållit åtminstone en av dem.

Kommentarer
Postat av: KockoBär

*skrattar så jag kvider* Hysteriskt bra tolkning. Jag tyckte du fånga mig som.. ja hur säger man.. hmmhmm i hansken?:P tror hmhmm ska vara handen men är inte riktigt säker^_^ Kul var det i alla fall:P Särskillt när du berättar vilket ragg Lollo och linur fick i Finland. Oväntat snygg måste jag säga *skrattar* ^_^

2008-01-16 @ 18:51:14
Postat av: Johanna

Ja visst var älgen en riktig goding? ;)

2008-01-16 @ 18:59:25
Postat av: KockoBär

Joo.. nästan så att jag stod där helt svartis:P ^_^ Sådana godingar finns endast i Finland;)

//Bär

2008-01-16 @ 19:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0