Nyårsafton

Bra som min hjärna är på att uppfinna inkompletta köpelistor på plats i mataffären hade vi glömt att köpa hälften av grejerna till nyårsaftonsmiddagen. Sen bjöd vi in 3 av Mikaels kompisar också (en kille till varje tjej ;)) så det var bara att vandra iväg till mataffären igen. Jag hade räknat med en rejäl sväng till stora köpcentrat Sello borta i Espoo, men vi lyckades slöa så mycket på morgonen och gick vilse i mataffärens övervåning (jag visste inte ens att den fanns) så vi hade till slut bara två timmar på oss att shoppa loss.

Vi inledde rätt starkt med att jag glömde bort att stället låg i Espoo (= extraavgift på bussen) så vi halvplankade lite genom att bara köpa helsingforsbiljett. Jag upptäckte till min stora förvåning (samma sak varje år) att det var mellandagsrea och att saker faktiskt hade kommit ner i hanterbara priser. Tyvärr hade inte modellerna på kläderna kommit ner i hanterbar ålderskategorianpassning så jag köpte inget ändå. Döpte däremot om Anttila till Tanttila p.g.a. alla helylleplagg (och då menar jag inte att de var gjorda av ylle). Tror jag provade minst 18 par skor, för nu fanns ju chansen att hitta ett par billiga vinterskor, men nehej, inget var gott nog för fröken Larsson. Kände mig som en gnällig femåring med beslutsångest när jag yrade runt där.

Vi gav till slut upp utan att ha spenderat ett öre och åkte hem för att förbereda middagen. Halplankningen hade dock satt sig i ryggmärgen så jag hade inte en tanke på att trycka på 2:an på biljettmaskinen förrän jag såg Mikael göra det. Förvirring uppstod när jag försökte förklara för tjejerna att de skulle betala mera och ännu mer när busschauffören skulle förstå. Det hela slutade med att jag klämde ur mig en mening på finska ("Vi åker till Helsingfors", men eftersom finskan saknar futurum så blev det t.o.m. rätt tempus) som han faktiskt förstod! Jag tillbringade bussturen hem med ett saligt leende på läpparna.

Trots litet kök så var själva matlagningen inget problem. Det var däremot det faktum att jag bara har två stolar och vi skulle bli 8 pers. Det hela löstes med att vi tillfälligt stal en hel parkbänk från balkongen på våningen över och släpade ner i lägenheten. Sen tog vi min fullkomligt värdelösa skohylla som inte får plats någonstans och min kusins mycket användbara vikbara extramadrass och använde som stolar.

Menyn bestod av två klara favoriter och en ersättare av den överproducerade kladdkakan:

Förrätt:
Fullkornstoast med rökt medvurst, brieost, sallad och körsbärstomater

Huvudrätt:
Ungsbakad ädelostfisk med pressad potatis och sherrysås.

Efterrätt:
Fruktsallad med vaniljglass

image343
Duken som är sydd för mitt köksbord var aningens för kort för skrivbordet men nyårsservetterna som jag fick i julklapp av min moster kom väl till pass. Hittade lite schyssta julstjärnor i filt på Tiimari som vi också pyntade med. Ljuslyktorna som ser lite skumma ut på den här bilden är de jag fick av kusinen. De är förresten skumma på riktigt också för färgen pendlar mellan grön och rosa (lila, enligt Chang) beroende på ljuset.

Tydligen var det lite svårt att hitta hit för min adress är lite underlig så den siste (Marko), kom först när vi alla var klara med varmrätten. Jaakko verkade inte ha problem att hitta men han hade nog fått en något mer detaljerad vägbeskrivning än Hannu, som varit runt i halva stadsdelen och letat efter rätt hus.

Det var extremt dåligt med konversationen runt bordet så jag fyllde upp med vin så fort någon bara hade smuttat på det. Blev inte bättre förrän precis innan vi skulle med bussen men sen jädrar började folk prata. Tydligen hade jag varit lite för frikostig med vinet för någon blev lite väl på lyset (inga namn nämnda dock) och var lite bitter över sitt tillstånd när vi sen skulle gå och lägga oss. Pinsamt nog fick vi bara i oss två av de 24 öl vi hade köpt på båten (och de 22 står fortfarande här och väntar på att någon annan än elementet ska förbarma sig över dem).



Vi åkte in till senatstorget för att titta på fyrverkerierna därifrån. Kyrkan var upplyst med blått ljus så givetvis var jag tvungen att ta minst 18 kort i 10 olika vinklar. Var några underliga vita kattmonster (så såg de ut iaf) som dansade indiandans på trappan och sen fanns det en scen på torget där de hade någon form av uppträdande. Jag tittade inte riktigt dit så jag vet inte vad de höll på med.
image349

image348
Här har vi hela lasset (jag representerad av en snutt av min rosa vante).

image350
Hahaha! Bajamaja.fi. Även finnarna behöver lätta på trycket ;)

Fortfarande 2007...
image345

På andra sidan nyår...
image346

image347
Det var en otrolig känsla när klockan slog tolv och de började spela Finlandia på högsta volym samtidigt som raketerna började dåna (ok, det tjuvstartades minst en timme innan, men ändå). Tyvärr var huvudfyrverkerierna inte lika maffiga som tävlingen jag såg i höstas, men tydligen skulle det vara samma lag som vann då som stod för dem. Men jag kanske kollade åt fel håll eller så blev jag lite distraherad av den raket som något pucko brände av nästan vid örat på oss. Jag undrade dock lite över några (från en konkurrerande, troligen privat fyrverkerishow precis bredvid) raketer som bara hade en gnista men som lyste hur länge som helst tills Mikael upplyste mig om att det var nödraketer. Nyårsafton måste vara världens mest otacksamma natt att gå på grund på.

Vi träffade Mikaels syster och man på andra sidan torget efter hela showen och fick en till raket i örat. Skitkul. Passade på att ta lite fler bilder av kyrkan från en ny vinkel. Det gäller ju att passa på ;)

Jaakko, Hannu och Marko partade vidare någon annanstans i stan medan vi åkte hem. Var väl hemma vid ett - halv två någon gång och slängde ut bänken och möblerade tillbaks lägenheten igen så vi skulle få plats med alla madrasser och extrasängar. Fullt hus! Var väldigt nöjd med årets nyår, ett av de bästa måste jag säga. Trevligt sällskap, bra mat, riktiga fyrverkerier och en och annan nyårspuss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0