"Motherland"

Wohoooo! Nu har dom släppt datumen till rysslandsresorna =) =) Lite ljus i missären (och solen lyste upp i 10 minuter idag också). Verkar som om jag ska dit i början av maj när jag ändå inte har några kurser kvar.

Ryssland är nog det läskigaste stället jag vet (eller inte vet, eftersom jag aldrig varit där) så därför måste jag passa på nu när jag kan åka tillsammans med en stor grupp galna utbytesstudenter. Tänkte mig en sväng till både Moskva och S:t Petersburg. Själva resan kostar 350 euro + sisådär en 45 euro för visumet men sen ska man ju på lite muséer, nattliga flodbåtsturer, vodkahävarmiddagar, balett och palats till höger och vänster så det lär bli ett stort hål i plånboken.

Thekla ska visst med på samma resa. Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Har känts sen ungefär två månader tillbaka nu som om vi egentligen inte har något gemensamt alls, så det blir mest ansträngt att umgås och jag drar mig lite för det. Nåja, vi har våra ljusa stunder och just nu känns det lite ensamt när Christin har åkt hem och Mikael är i Schweiz, så det är skönt att ha någon man känner kvar iaf. Tänkte ringa och bjuda hit kusinen och hennes familj någon kväll också, men jag har varit så jäkla sjuk nu sen i tisdags så det har bara känts meningslöst att boka in något om jag inte skulle bli frisk tills dess. Kanske borde ringa ändå och bara höra hur läget är, jag har ju ändå lånat hennes madrass i drygt en månad nu.

Jag är nog sämst i världen på att få saker ur ändan. Har haft en vecka på mig nu att skriva jobbansökningar tills i sommar, men har inte fått ur mig ett enda ord. Igår började jag iaf på allvar med att skriva kursbeskrivningar på engelska så folk har ett hum om vad det är för luddigt jag har läst. Lite av ett detektivarbete att hitta alla dessa kursmål och kursbeskrivningar bara på svenska, eftersom alla kurser fått nya koder och hemsidor i och med införandet av kandidat-/masterprogrammen. Är tacksam över att Chang kunde hjälpa mig hitta gamla kurskoder och sidor och att hon kom ihåg mer om vad kurserna handlade om än vad jag gjorde. Vissa kurser hade ändrats till hennes år, men målen torde vara desamma och lite minne har jag kvar.

Det fina med detta letande var att när jag läste igenom alla dessa labbar och lektionsoverheader så insåg jag hur mycket jag faktiskt lärt mig (även om begreppsorden oftast inte fastnat så bra) och jag blev lite nostalgisk när jag satt där och googlade frasstrukturgrammatik och korpuslingvistik. Insåg hur roliga och intressanta kurserna faktiskt varit och önskade nästan att jag fick läsa dem igen, bara för att jag skulle förstå så mycket bättre vad i hela friden vi gjort och varför. Främst varför.

Kunde inte somna igår kväll så jag gick upp igen och satt uppe till kl 4 och skrev lite på beskrivningarna. Fick gå och lägga mig när jag började känna mig febrig men det tog ändå 1½ timme till innan jag somnade. Drömde sjuka mardrömmar om att jag hoppade bungyjump. Med hög sannolikhet kopplat till att Micki och Jenny där nere på Nya Zeeland gjorde det häromdagen och Micki berättade om det igår. Så sjukt kul, men nu har min hjärna gått runt och frågat sig själv om jag skulle våga göra det också. Lite störande när jag har annat att tänka på. Eller varför inte: "Jag passar så otroligt bra för det här jobbet eftersom jag alltid undrat hur det känns att hoppa bumgyjump..."

Insåg att jag bara behöver ta 9 ECTS (poäng) till för att få ihop 75% studietakt det här året (d.v.s OM jag nu vill ha CSN-pengar den här terminen så kommer jag få det nästa höst också). Ska leta reda på lite kogvetböcker jag kan läsa och sen mejla professor Christina om hon kan slänga ihop någon form av hemtenta åt mig så jag får det gjort. Efter en hösttermins slappande och noll verksamhet den här veckan börjar stressen och pressen klämma fram motivationen igen. Först måste jag dock klämma ur mig lite jobbansökningar för Mikaels syster och svåger kommer imorrn och hjälper mig finputsa dem (tänkte baka scones som tilltugg). Hoppas hoppas hoppas jag får något kogvetjobb här i sommar! Då får jag träffa kexet mer och sen kunde jag ju ta en till kurs i finska för det behöver jag. Verkligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0