Strumpor

Man kunde ju tro att när man hade klarat av hälen i ett part stickade strumpor så skulle resten vara rena barnleken. Bara att sticka på som ett part vantar utan tumme. Man trodde fel.

Gjorde klart hälen igår på kursen och det var inga svårigheter med det (hoppas bara jag kommer ihåg allt till nästa), men sen fick ju lilla Johanna för sig att göra mönster på strumpan också. Och inte något smidigt som upprepar sig, utan en jäkla stjärna mitt på. Satt och pratade med Mikael via datorn på kvällen, tja eller jag satt mest och stickade samtidigt eftersom han skrev något placeringsprov till franskakurserna. Om han lyckades koncentrera sig mer än en minut i taget blir jag förvånad, så mycket svor jag åt strumpan. Men jag tänker inte ge upp, jag ska minsann få dit ett mönster på skrället! Om jag sen gör det på den andra får vi se. Kan ju säga att de är olika för att man ska kunna skilja på höger och vänster fot.



Härom dagen kom det ett blomsterbud och knackade på dörren. Röda rosor. Vem kan det ha varit ifrån? ;) Eftersom företaget hade sjabblat bort paketet dagen innan (det var en mycket upprörd pojkvän som undrade varför jag inte hade fått några blommor när han frågade på kvällen) skickade de med en extra ask med chokladhjärtan också. Jag blev inte direkt mindre glad för det.

image434
Var glad att jag inte hade lämnat tillbaka flaskan efter kusinens mummunmehu (mormorssaft) för den blev en prima vas.

Fick en amaryllis vid nyår också så det inte skulle vara helt dött i mitt fönster. Den avverkade först en blomstängel och är nu inne på en andra. Målet verkar vara att slå något slags världsrekord för när jag mätte den igår var den 75 cm hög.
image435



Idag är det i princip snöstorm. Officiellt har jag ledig dag eftersom jag skickade in en jobbansökan igår som tagit 1½ vecka att skriva och jag tyckte att jag förtjänade lite ledigt. Just nu lutar det dock åt att jag ska bege mig ut i snön och åka till bibblan för att lämna tillbaka 7 bröder som jag fortfarande inte har läst ut (ok, jag kanske ger upp på den här för tillfället, men jag har iaf tagit mig igenom Kalvala) och låna en bok som jag ska skriva hemtenta på. Måste ju ta tag i det någon gång också.

(Bara för att jag skrev att det är snöstorm så slutade det snöa.)

Tänkte även mejla lite folk idag så jag kan börja utveckla något slags socialt liv. Har bjudit in två tyskar från finskagruppen samt Thekla och en annan granne på semmelbak någon dag. Vet inte när bara. Den där andra grannen är för övrigt en italienska som läser semiotik med mig. Kul att träffa lite nytt folk som bor nära, särskilt som Thekla betedde sig rätt illa häromkvällen och jag nu är ännu mindre sugen på att umgås med henne. Svårt att inte bjuda in henne bara, när hon stod precis bredvid och hörde planerna. Tror iaf det kommer bli kul när de andra är där också.

Sms:ade just en syssling och frågade om vi skulle ha sysslingsträff igen. Tyckte det var trevligt förra gången och jag känner ett stort baksug men att äta upp en hel tårta/kaka själv känns mindre hälsosamt.

Blev jätteglad i tisdags när jag var på väg mellan finskan och semiotiken och sprang på en tjej från Estland som var med i min nollegrupp i somras. Trodde alla jag kände hade åkt hem. Har iofs inte träffat hennes sen i september eller nåt, men det ska vi ändra på nu. Vi bytte e-mailadresser så idag ska jag skicka och fråga om hon vill träffas.

Måste mejla ytterligare två vänner (som egentligen var Christins, men som jag tänkte adoptera nu) och fråga om de vill träffas också. Svarade iofs på hennes förfrågan om vi skulle träffas, men hon svarade inte tillbaka så jag tänkte kolla om hon verkligen fått svaret, eller om hon bara varit upptagen.

Borde även ringa en kusin eller två eller tre och höra vad de har för sig. Skulle ju hälsat på en av dem i höstas, men tiden bara försvann. Fast när jag läser min lista på alla jag ska träffa nu och räknar med de fyra utlandsresorna och miljonerna av jobbansökningar jag ska hinna med i vår (plus att jag ska plugga) så känns det som att tiden kommer gå rätt fort här med.

Nu ska jag iaf till stan innan jag unnar mig en kväll framför datorn med renskrivning av semiotiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0