Semesterdags

Usch, jobbansökningar till höger och vänster. Svårt att hinna med när man har kurser samtidigt också trots att de inte borde ta så lång tid. Har hamnat lite (läs: mycket) efter dock. Vet aldrig riktigt vad jag har i finskaläxa heller för läraren är lite spontan av sig och kollar inte alltid upp sakerna lektionen det var tänkt. Nåja, man får ju repetera iaf. Repetitio est mater studiorum, repetition är studiernas moder, som min visa engelskalärare på högstadiet en gång sa (tja, eller minst tio, när jag tänker efter).

Tänk om man kunde ta och jäsa iväg någonstans över helgen istället. Bara komma bort från tråkvintern som inte ens är vinter. Och var tog all kultur vägen? Har jag redan gått igenom hela Helsingfors? Knappast. Nåja, en storstad med mycket kultur vill jag ha. Helsingfors är faktiskt inte så stort när man tänker efter (fast om man tänker efter igen och har Linköping i huvudet samtidigt så är Helsingfors ändå rätt stort).

Jaha, vart skulle man fara då? Paris har jag ju varit i två gånger redan och London var jag i i somras. Nu vet jag iofs inte hur högt London står på kulturhimlen, det känns mest stort. Sjukt stort t.o.m. Andra förslag? Italien är ju fint annars. Eller det vet jag ju inte för jag har aldrig varit där, men jag föreställer mig att det är fint. De har rätt typ av kultur iaf; jag är ju lite nerkärad i romartiden. Rom är ju det givna valen men det är nog inte så skoj så här års och jag har hört att man behöver allra minst 10 dar för att ta sig igenom stan. Venedig kanske? Fast vem vill åka runt på en flotte med en skrålande gubbe i aktern mitt i februari? Inte jag iaf. Jaha, men jag gillar italienidén iaf så vad mer ligger i Italien? Sicilien? För mycket maffia. Milano...hm. Jag har sämst koll på världen kände jag nu. Vet ingenting om Milano. Eller jo, något säger mig att det finns ett fotbollslag som heter Milan. Synd bara att jag är totalt noll intresserad av fotboll. Jag får googla lite.

Jaha, här stod det att de hade en kyrka iaf. Ja, kyrkor är väl alltid kul att fota (*host* Helsingfors domkyrka *host*). Modestaden nr. 1 var det också. Jaha ja, tja det är ju inte mitt område direkt men jaja. Näst största staden i Italien låter ju iaf lovande. Det borde gå att klämma in mycket kultur där. Har jag lärt mig något den här terminen så är det att italienarna är fullkomligt galna i kultur. Fatta att de läser saker som italiensk litteratur och dessutom kan jobba med det sen! Verkar dessutom som det är halva befolkningen som gör det. Jag är helt förstummad. Kan ni tänka er om man skulle göra så i Sverige:

Anställningsintervju på SAAB:
- Jaha, kan du något om flygplan då?
- Ja, absolut! Moa Martinsson nämner i ett av sina tidigare -och faktiskt helt okända till för ett år sedan, när jag åkte ner till Ugglebys gamla bibilioteksarkiv och av en slump snubblade över ett gulnat utkast som låg i en kokbok för kålpudding ---
- Kålpudding?
- Javisst! Min mormor var
mycket förtjust i kålpudding. Hon brukade laga det varje gång vi barnbarn var på besök. Ja för att vara helt ärlig så tyckte jag väl ---
- Ursäkta, men flygplanen då?
- Ja ja, precis
! Jag skulle just komma till det. Nåväl, Moa Martinsson skriver i ett av sina tidigare verk om höken som jagar över skyn, kungen bland molnen, alla småfåglars ---
- Förlåt,
höken? Men vad har det med flygplan att göra?
- Ja, men min tolkning - som jag för övrigt skrev min doktorsavhandling om, en mycket bra sådan om jag får säga det själv - är att det hon
egentligen beskriver är concorden. Hur den klyver skyn och skrämmer alla andra flygplan på flykten på grund av den fysiska och mentala underlägsenhet de upplever vid sidan av denna smäckra varelse. Det faktum att concorden inte jungfruflög förrän 1969, 5 år efter Moa - ja, du förstår, vi som har läst och tolkat hennes texter brukar kalla henne vid förnamn - visar bara på hennes utomordentliga klärvoajans - en egenskap som faktiskt kunnat skönjas hos flera av våra svenska författare som jag studerat. Faktum är att Strindberg ---
- Eeh, jag tror nog att det var allt jag hade att fråga. Jag får tacka så mycket och så hör vi av oss när vi har fattat beslut angående tjänsten...


Ja ni ser ju, så här kan vi ju bara inte ha det. Om man får ur sig en sån här text bara sådär är man i ett stort behov av ledighet. Det får bli Milano. Jag åker redan imorrn, ingen idé att vara kvar längre. Får smita förbi grannen som faktiskt är från Milano och be om lite resetips och kanske en karta.

Nåväl, ha det så bra så hörs vi igen på tisdag!

Kommentarer
Postat av: Helene

Mycket fint formaulerad dialog!

2008-02-14 @ 20:19:25
Postat av: Madelene

du bara hittar på massa saker där i Finland du... hinner du ens med o plugga där?! :D haha ha de bäst Johanna..saknar dig här borta i Sverige! kramar

2008-02-18 @ 22:47:47
URL: http://maddeande.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0