Runebergstårtan och jag

Idag på väg hem från Otaniemi så satt jag och Timo på bussen och pratade. Samtalet gled in på runebergstårtor och hur tråkiga och torra de ser ut. Jag hade dock fått tag i en riktigt fin i tisdags och satt och klurade på vad "saftig" skulle bli på engelska ("juicy" kändes lite väl blaskigt när det kommer till bakverk) när Timo föreslog något med "moisture". I det ögonblicket brakade associationerna lös så till den milda grad att jag fortfarande inte har återhämtat mig. Vi fick båda bilden i huvudet av hur man stod där i duschen och skrubbade sig med sin runebergstårta för att bli ren. Detta tyckte vi naturligtvis var vansinnigt roligt och vi fortsatte generera galna idéer på temat "vad mer kan man göra med en runebergstårta". Hade jag varit någon form av konststuderande nu hade jag lätt gjort en följetong á la reklamaffischer av alla knasiga saker vi kom på. Så här skulle det se ut:

1. Runebergstårtan som tvättsvamp
Bilden föreställer en man (det skulle bli ett jäkla liv om det var en massa bröst med i bilden ju) från midjan och uppåt (av samma anlednings som brösten, man vill ju inte ta uppmärksamheten från runebergstårtan) som står helt löddrig i sin duschkabin och förnöjt skrubbar in sig med den lilla delikatessen. Gärna lite blåturkos bakgrund så att tårtans färger kommer till sin rätta.

2. Tennis
Lite högre än grodperspektiv där man ser en spelare från sidan som böjer sig ner lite mot planen för att kunna få in en träff på runebergstårtan som kommer farandes över nätet i hög hastighet. Nätet bildar en diagonal som skär bilden i två delar, men fokus är fortfarande på racketet och tårtan. (Timo föreslog även badminton)

3. Teddybjörn
Du har krupit ner i din gosiga, fluffiga säng, dragit upp täcket så långt det går bakom dig och i famnen håller du din lilla runebergstårta som du kramar om ömt, ömt som det mjukaste gosedjur.

4. Krukväxt
Tänk er IKEA-katalogssterilitet, ett fläckfritt, spartanskt fönster med vitt fönsterbräde (ev grå marmor). På brädaet står två eller tre terracottakrukor med varsin knallgrön (det formligen sprudlar av gödningsmedel) växt utan blommor. I den fjärde krukan växer istället en runebergstårta.

Det här var nog den galnaste idén och efter denna började jag (eftersom associationerna fortfarande var ur spel) berätta om russinutställningen på Linköpings länsmuseum som visas just nu . (Det är väl typiskt att det enda vettiga det där muséet har kommit upp med på 20 ska visas under den tiden jag inte är där. *mutter mutter*) Nåja, jag kom hem och helt plötsligt fick jag fler tårtidéer som jag bara var tvungen att dela med mig av.

5. Badanka
Tänk er att man sitter där i det lilla badkaret (gärna ett sånt sittbadkar om man har). Det är fullt av vitt, frasande skum. Man har på sig den otroligt fula badmössan, har badborsten gjord av naturmaterial, inköpt i bastuaffären på Senatstorget, i högsta hugg i ena handen och i andra håller man i runebergstårtan som man klämmer lite på och hoppas att den ska avge samma ljud som en badanka.

6. Bastu
Björkris är svårt att få tag på om vintern. Man bara måste ju kunna smiska sig med runebergstårtor istället! Varför inte i något så typiskt finskt som en rökbastu. Typiskt småmörkt bastuljus och en skymt av stenarna. Gärna full med tjocka människor där fettvalkarna täcker allt så pryda personer inte blir för upphetsade generade av att titta på bilden.

7. Xylofon
Jag kan inte bestämma mig för om det ska vara en clown eller en man i frack, men i vilket fall så står han mitt i strålkastarskenet på en scen. En karmosinröd sammetsridå utgör bakgrunden och i dunklet kan man skymta publiken på främre raden. Mannen är mycket koncentrerad på sin musik (alternativt gör glädjeskutt till höger och vänster emellan, om det är en clown) som ljuder från xylofonen gjord av runebergstårtor.

Ojoj, nu blev det lite väl abstrakt kände jag. Tror jag övergår till att bara ösa ur mig knäppa idéer och så får ni fylla i bilderna själva.

8. Vigselring
Varför detta bytande av ringar på bröllop. Kan man inte ge varandra en runebergstårta istället?

9. Studsmatta
Det här med gigantstora studsmattor som ibland var lika stora som folks trädgårdar blev ju otroligt populära för några år sedan. Varför inte samla ihop ett gäng runebergstårtor och hoppa på dem? Det måste ju vara minst lika bra studs i dem.

10. TV
Titta på tv är överskattat, jag ska börja titta på runebergstårtor istället.

11. Sömnmedel
Folk har räknat får i alla tider, men vem har egentligen försökt räkna porerna i en runebergstårta?

12. Pynt
Jag skulle vilja se en runebergstårtemobil hänga ovanför vaggan till någons bebis. Alternativt en girlang tårtor i julgranen.

13. Hatt
Trä ett gummiband igenom och voílà! du har en chick pillerburkshatt.

14. Runebergstårta som stressboll? Skönt att klämma på i pressade situationer.

15. Runebergstårta som lavemang?

16. Runebergstårta som sotarborste?

17. Runebergstårta som hårborste?

18. Runebergstårta som tandborste?

19. Runebergstårta som, som... Nej men jag har kommit på det sjukaste idéen någonsin! Man serverar dem tillsammans med en kopp kaffe eller te och sen äter man upp dem. Är inte det det knäppaste man kan göra?

Kommentarer
Postat av: Helene

Ojojojojojojojojoj, tror precis jag har fått en realistisk inblick i din hjärna.....så det är SÅÅÅ den funkar...crazy!

2008-02-11 @ 21:13:21
Postat av: Madelene

du är roligt konstig :D

2008-02-11 @ 22:14:46
URL: http://maddeande.blogg.se
Postat av: kockoBär

Men Mongoose.. har du fått kockoBär sjukan eller;P

2008-02-16 @ 19:56:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0