Militär invasion av senatstorget

Idag fick jag förklaringen till varför min finskabok innehåller så många synonymer för "cigarett" och "röka".

Jag kom till universitetets huvudbyggnad i morse för att gå på finskalektion. Till min stora förvåning var hela senatstorget framför fullt av gigantiska militärfordon och lite soldater här och där. Tittade lite undrande men tänkte inte mer på det sen utan gick in och försökte lära mig finskans imperfekt med alla vokaländringar. Kom ut igen två timmar senare - eller försökte komma ut snarare, för hela trappan var full av folk.

Det hade kommit betydlig mycket fler soldater nu och de stod uppställda i fina fyrkanter med raka ryggar och läskiga skjutvapen. Jag fattade ingenting men min nuvarande och före detta finskalärare stod framför mig och pratade så jag försökte tjuvlyssna. Jag förstod så mycket som att det hade med vädret (ilma) att göra, och ja, det var ju fint väder. Solen sken som aldrig förr.

Någon knasboll cirklade runt torget uppe i luften med en motorförsedd fallskärm (det finns säkert ett korrekt namn för det här i stil med "glidflygning" som jag inte känner till. Upplys mig gärna) med en finsk flagga i en stång under sig. Man undrar ju vem som kom på den idén.

Nyfikenheten växte sig allt större och de rörde ju sig ändå inte där på torget så jag sms:ade kexet och frågade vad som var på gång. Fick svaret att Finska flygvapnet firade 70 år och dessutom så hade man minnesdag av bombningarna av Helsingfors 1944. Det slog mig då att "ilma" inte bara betyder väder, utan även luft - luft som i luftförsvaret.

Jag googlade lite för att ta reda på mer om de här bombningarna men började i fel ände och kom till dagens nummer av Hufvudstadsbladet istället. Där stod det så här:

"Mycket tyder på att den 21 februari 1808 kommer att bli en dag att minnas. Trots höga snödrivor och en vinterköld på under 20 grader som borde få vem som helst att avstå från alla tankar på krig slog den fega fienden till tidigt på morgonen.

Feg? Jo, för att kejsaren Alexander I högtidligt lovat (och ljugit) att Ryssland inte rustar för krig mot Sverige utan mot England, för att Ryssland inte avgett någon krigsförklaring och för att ryssarna nu utnyttjar de gevär som de i somras köpte av svenska kungen mot falska löften att de aldrig skulle riktas mot Sverige. Den lömska ryska planen gick ut på att överrumpla Sverige och i skydd av vintern marschera norrut och västerut innan försvaret hunnit mobiliseras och förstärkningar skeppas över Ålands hav. Men så enkelt kommer inte fälttåget att förverkligas."'

Inget konstigt med det kan man ju tycka, men är det bara jag som reagerar på att Finland omnämns som Sverige? Ok att det hade varit under svensk ockupation i 900 år, men Finland har ändå alltid varit Finland (hur lyckas man annars behålla sitt språk under så lång tid) och torde ses som detsamma av en finsk tidning tycker man ju. Ibland blir jag förvånad över hur stor skillnad det är på den finlandssvenska och den finska kulturen när det gäller förhållandet till Sverige.

Nåväl, jag hittade till slut information om rätt krig. Ingen idé att jag skriver om den, här har ni texten:

"Nattlig formationsflygning - med fienden

Artikel av generallöjtnant Heikki Nikunen, publicerad i KKrVAHT nr 4 2000.
Översättning från finskan av fil dr Stefan Forss.

Finska bombflygflottiljens motoperationer våren 1944 Då fortsättningskriget, som fått karaktären av ställningskrig, var inne på sitt tredje år började Finlands regering sondera förutsättningarna för separatfred med Sovjetunionen. Resultatet av de första kontakterna i början av 1944 visade emellertid att de sovjetiska fredsvillkoren var så orimliga att det över huvud taget inte var möjligt att skrida till konkreta åtgärder. Efter att Finland avvisat de sovjetiska kraven inledde det sovjetiska långdistansbombflyget ADD storstilade operationer mot Helsingfors i avsikt att helt utradera Finlands huvudstad.

Bombningarna av Helsingfors utfördes under tre nätter, den 6, 16 och 26 februari 1944. Alla tre inleddes på kvällen och fortsatte långt in på natten. ADD utförde sammanlagt 2 000 flyguppdrag och fällde ca 20 000 bomber av olika slag; bombernas totala vikt uppgick till ca 2 400 ton.

Luftvärnet i Helsingfors, lett av överstelöjtnant Pekka Jokipaltio med kapten Aake Pesonen som operativ chef, kunde dock med effektiv spärreldstaktik och -teknik avvärja anfallen så effektivt att bara ca 800 bomber föll inom det egentliga stadsområdet. Personförlusterna i Helsingfors var 146 döda och 356 sårade. De materiella förlusterna uppgick till 109 förstörda och 325 skadade byggnader. "


Obehagligt det där. Blev särskilt illa berörd av meningen "i avsikt att helt utradera Finlands huvudstad". Svårt att riktigt förstå i dagens läge. Finns dock en hel del krigsspår kvar i stan; granathål i byggnader och statyer och i dörren till nationalmuséet finns det kvar ett kulhål i dörren sen 1918. Jag var där i onsdags och kikade och undrade först varför i hela friden den som gjort dörren hade gjort ett så dåligt jobb att han lämnat ett hål i den. Sen blev jag upprörd över att någon slagit sönder en ruta i innerdörren också. Fick förklaringen av guiden. Kikade lite extra mycket när jag gick ut igen.

Till slut började det iaf hända saker nere på torget. Orkestern spelade och generalen hälsade soldaterna som hälsade tillbaka så det ekade över halva stan. Monotona tal på ett språk man inte förstår är dock inget jag uppskattar så jag gick därifrån efter totalt en halvtimme. Då hade min finskalärare, som även skrivit boken vi använder i kursen, avverkat minst 3 cigaretter. Inte undra på att hon tycker de orden är viktiga att kunna.

Kommentarer
Postat av: Helene

Najs avslutande koppling till cigaretterna ;-)

2008-02-26 @ 18:53:51
Postat av: Karl

Misstänker att det är mig du vill ha en upplysning av :)

Jag tror att det där heter skärmflygning. Fullständigt livsfarlig aktivitet.

2008-02-26 @ 20:43:06
Postat av: Johanna

Ja, man ska hålla sig nere på jorden, eller vad säger du Karl? ;)

Vi kan väl ta en tur när jag kommer hem igen? Jag har alltid undrat hur Linköping ser ut från ovan.

2008-02-27 @ 08:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0