Jobbansökningar

Jag blev så sjukt peppad förut idag. Kunde knappt sitta still och än mindre skriva på datorn för jag var så upphetsad. Satt och letade jobb när jag hittade ett där de sökte personer med svenska som modersmål och som dessutom hade mer eller mindre den lingvistikprofilen som man får på kogvet. Jobbet är praktiskt taget mitt! (Jag måste bara lugna ner mig tillräckligt för att kunna skriva en bra ansökan och det faktum att jag ännu inte läst kurserna som jag mest av allt skulle behöva nu, försöker jag förtränga till en mörk och trång vrå i den bortersta delen av hjärnan.)

Tittade på fler jobb och hittade den något underliga yrket "barnträdgårdsskötare". Ska man gräva i rabatter då eller? Odlar man barn där? (Jag som trodde de kom med storken.) Nej, det är samma sak som dagisfröken. Ibland slår finlandssvenskan knut på sig själv. Andra som också slog knut på sig själva var Nokia. Här är en av deras annonser:

"Test Engineer summer trainee, Nokia Oyj, Esbo
Position Description

Are you looking to test yourself in a cutting edge technology company? If so, join us now in Espoo, Finland as a Test Engineer Summer Trainee. In this exciting position, you will be part of our Nokia IT Application Design and Development unit, working in the field of software testing. If you have the skills we are looking for, you will focus on executing tests according to test scripts. Accountable for the quality and accuracy of own output, it will also be up to you to report and assign defects. As well as using your Microsoft Office skills (Word, Excel, PowerPoint and Outlook), you will be trained to work with test management tools to complete tasks according to set procedures.

Requirements

To lay the foundations of a career with us, you have a keen interest in IT. We also appreciate your ability to multitask and your understanding of the importance of time management. What's more, you are confident in your own abilities and willing to take responsibility for your actions. In addition to this, you have good communication skills and are a natural team player who values cooperation. In order to integrate yourself into our multicultural environment, you are fluent in written and spoken English. If you are ready to dazzle us this summer, don't delay. Apply today."

Hela ansökan är ju genomäckligt sliskigt formulerad men det som tar priset är ändå rimförsöket i slutet. "Don't delay. Applay today." *ryser*

Jag funderade på att skicka in antingen en dikt eller en askaxig ansökan i stil med "Efter att ha sett er mobil 5610 XpressMusic förstår jag att ni är i ett stort behov av hjälp. Jag är den som kan ge er den hjälpen.".
image480
Menysystemet i telefonskrället är helt bakvänt och kan man kan hitta såna fel inom en halvminut utan att ens ha gjort en användarundersökning så är det något som är fel på riktigt. Hur kan man göra ett sånt fel när man har den erfarenheten inom mobiltillverkning som Nokia har? Ser de kanske en större inkomstkälla i sommardäck?



Resterna som blev kvar efter gårdagens middag åt jag upp till frukost (dock inte vinet, det förblir orört). 15 chokladägg satt fint i magen. Fick en Arabia-mugg full med farligt delikata sådana av Iina och en lott som jag vann 9 euro på av Mikko.
image479
Iinas faster/moster (vet inte vilken eftersom engelskan saknar så många bra släktord) hade visst designat muggen. Jag blev väldigt förtjust i färgen och eftersom jag lyckades paja ett glas härom veckan så fanns det nu plats i skåpet för den. Ibland är jag bra omedvetet klärvoajant.


Nåväl, jobbsökningen fortsätter! Önska mig lycka till.

Kommentarer
Postat av: Madelene

well, good luck!

2008-02-24 @ 19:17:14
URL: http://maddeande.blogg.se
Postat av: Helene

Det bevisar ju bara min teori om att man aldrig aldrig ska ge bort lotter, det kan bara gå fel!

2008-02-24 @ 20:59:30
Postat av: Johanna

Förresten så har jag efter noggranna undersökningar (dvs jag läste på lappen på fatet) kommit fram till att det var hennes faster som designat koppen.

2008-02-25 @ 18:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0