Biobesök blev bioförsök

Igår när jag satt och kände mig lite ensam och övergiven fick jag plötsligt en snilleblixt. Jag skulle egentligen gått ut och tagit en öl med en kompis, men sen fick han för sig att gå och titta på en fotbollsmatch istället, vilket jag var lika intresserad av som att klättra naken upp för Kamppis glasfasad, med endast sugproppar som hjälp. Den geniala idén grundade sig på det faktum att det finns minst 6 biosalonger i den här stan och jag skulle nu utnyttja en av dessas existens. Fram med länkadressen och börja söka filmer. Kom ganska snart fram till att jag skulle se "Bee movie" (har en släkting som varit med och gjort den så det vore ju skoj att se). Den kostade 11 euro. Jag kom ganska snart fram till att jag inte skulle se den. Hägringarna av fyra kommande utlandsresor tog mitt kontokort i beslag och det var helt omöjligt att få dem att släppa taget.

Sökte lite till och hittade "Lust, caution", en film jag hade sett glimtaren (en hyllning till Fredrik Lindström som kom på en svensk synonym till "trailer") till och visste att jag ville se. Bara 5 euro? Underbart! Jag satt så gott som redan i biosalongen och knaprade en 1/12 låda popcorn (har någon någonsin i världshistorien orkat äta upp en hel låda? Jag skulle kunna leva på en enda i en hel månad).

For in till stan och lånade ansvarstagande nog en bok som jag tänkte skriva hemtenta på. Började läsa den och insåg att jag så långt redan visste allt som stod i den, men behöver man poäng så gör man och om man sen kommer ha en kurs vid namn "Användbarhet, andvändargränssnitt och kogntiv ergonomi" i betyget så blir ju arbetsgivaren inte direkt fientligt inställd. Om sen programmet hemma godkänner den är ju en annan sak. Nåja, jag fick bra reslutat i första semiotikkursen så då har man ju något att visa upp iaf.

Skulle ha gått runt i Eira (södra delen av Helsingfors) och fotat lite, men det blev så mörkt och jag hittar inte där, så jag satt kvar på biblan tills en timme innan filmen skulle börja. Då kilade jag bort till biografen och sa glatt till tjejen i kassan att jag ville ha en biljett till kvällens föreställning. Först trodde jag att jag kanske talat otydligt, sen att hon var totalt värdelös på engelska, sen att något var fel. När jag t.o.m. skrev ner namnet på filmen och gav till henne och den ändå inte gick den kvällen var jag helt övertygad om att något var fel. Felet visade sig ligga i språkcentrat i hjärnan, i mitt dessutom. Jag hade totalt missat att läsa vilket datum filmen gick på när jag kollade på hemsidan och premiären var visst först på torsdag fick jag höra. De två filmer som verkligen visades där ville jag inte se så jag sprang iväg till nästa biograf. Där hade de bara en film på finska och någon "American gangster" som jag inte hade någon koll på alls (trots att den säkert är jättekänd och jättebra). Vidare till nästa alltså. Den var stängd p.g.a. en privatfest så det var bara att kila iväg till ytterligare en - den största, som p.g.a. detta alltid har en enorm kö (men sisådär en 8 kassor så det går rätt fort ändå).

Visste fortfarande inte vad jag ville se så jag grabbade tag i en stackars pappersfolder för att läsa på. Det visade sig bli mer "stackars mig" för den var på finska. Titlarna var dock på det begripliga språket engelska och "Puhumme suomea" ("Vi talar finska") är baskunskaper jag faktiskt förvärvat under finskakursen så det gick också att förstå. Jag tog min kunskapsnivå ett steg högre genom att även förstå "svenska undertexter", så nu var det bara att välja rulle. Tror jag hittade två jag kunde tänka mig att se (mest baserat på "X antal oscarsnomineringar" på affischerna och en sjuklig mängd reklam överallt) , men den ena började så sent (jag hade bara ätit lunch vid halv fyra och klockan var kvart i sju) och den andra hade bara fem platser kvar när jag stod mitt i köormen. Dessutom började de där utlandsresorna gripa hårdare och hårdare om mina kontokort igen eftersom jag inte kunde hitta prisuppgifter någonstans.

Slutade med att jag krälade mig ur köfållan utan att köpa biljett och gick till bussen. Missade den med två minuter så jag roade mig med att titta på skridskoåkare på järnvägstorget ett tag. Ibland ser man såna som kan åka riktigt bra och häromdagen var det t.o.m. en som gjorde hopp och piruetter. Jag som inte ens kan bromsa.

Hade tänkt titta på en film på datorn istället men istället stekte jag pannkakor och stickade på strumpan. Lyckades faktiskt göra halva stjärnan. Kommer troligen behöva en hel del modifieringar efteråt med dragandes och slitandes i diverse trådar, men det kan nog bli bra till slut. Ägnade några tankar åt att minnas vad det finns för sedvärdheter i Paris eftersom kexet är där just nu. De hade visst fått tag på ett vandrarhem nära Eiffeltornet så igår hade de varit där och tittat på det ifört kvällsbelysning. Minns att det var fint från när jag och Micki var där 2003. Tiden går. Eiffeltornet ser väl likadant ut dock så jag avslutar med en bild från våran resa.

image436

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0