La Grande Finale

Idag för ett år sen kom jag till Finland för att stanna där ett läsår och lära mig finska, dansa tango och kasta kniv (vilket sedan ändrades till yxa eftersom det tydligen fanns mer sånt än professionell knivkastning). Det blev ju inte mycket av någondera av dem, men när jag åkte hem igen förstod jag iaf mer finska än jag någonsin gjort tidigare och jag hade testat på tango åtminstone en gång.

Kvällen innan jag åkte var jag på middag hos min kusin och hennes familj och fick frågan om vad jag tyckt om året i stort. Jag insåg att jag hade gjort så mycket att jag glömt bort 99% och därför inte kunde svara. Fick sedan en liknande fråga när jag kom hem och hade födelsedagsfika för lite spridda människor, men då fick jag ur mig betydligt mer. Högt upp på favoritlistan kom faktiskt rysslandsresan, något som jag inte skrivit om alls mycket här. Lovar att göra ett fotoalbum och visa när ni kommer på besök för några av bildmotiven slår det mesta man vanligen ser under en semester. Några historier måste man ju också få spara att berätta själv och inte låta folk läsa sig till. Frågar ni riktigt snällt kanske jag t.o.m. berättar om när jag var uppe och klättrade i stadiontornet i Helsingfors och nästan svimmade i trappen upp till översta våningen. (Det skulle jag förresten skrivit om men nu har inlägget legat som utkast sen februari och så får det förbi ända tills det raderas när den här bloggservern läggs ner.)

I vilket fall, kortfattat är jag otroligt nöjd med mitt år i Finland - inte med kurserna så mycket, men med upplevelserna. Jag har dessutom, men en pojkvän på andra sidan Östersjön, en ganska hög potential att läsa mig både finska och tango, så än är inte hoppet ute.

Innan jag åkte därifrån började jag krafsa ner en liten lista på fördomar som jag haft förut eller upptäckt under mitt år i Muminland. Jag tänkte avsluta bloggen med den nu och så får ni själva åka dit och se efter som allt jag skrivit stämmer.

Johannas fördomslista om Finland och dess underliga folk
  • Alla hus är kaklade. På utsidan. Jag skojar inte, är huset så byggt av trä så nog fasen har någon lyckats klämma dit en halv vägg med kakel någonstans.
  • Alla hus har en bastu. Jag fick lite skäll av kexet för min dåliga research på den här punkten och ändrar väl till att "alla finnar har iaf tillgång till en bastu i något närliggande hus om inte ens eget".
  • Så fort ett hus ska säljas och bilder ska upp på någon annonssida är det mer fokus på hur bastun ser ut än sov- eller vardagsrummet.
  • Alla har minst en Alvar Aalto-vas. (Jag har två och planerar att köpa fler. Dessutom önskar jag mig en sån pepparkaksform i... tja spontanpresent kanske eftersom det är lite sent när väl julen är här.)
  • Folk över 60 samlar på Marimekkoskålen (den jag tycker är jättehemskt ful och svår att få ihop med övrig inredning i hemmet) och har dem uppställda högst upp över köksskåpen. Till min fasa började min aversion mot denna skål så smått att luckras upp mot slutet av vistelsen, men får jag en sån i present så åker den ändå direkt till närmsta secondhandbutik.
  • Folk köper ingen annan choklad är Fazers. Jag tog mig igenom nästan hela sortimentet och utsåg favoriten "röda bär". Mitt fazerätande gick så långt att det kändes som att komma hem när man fick en liten Fazer sininen som efterrätt på flyget.
  • Alla tycker att Marimekkos tyger är jättefina. Det gör inte jag.
  • Folk ficktjuvar inte. Jag gick med plånbok och mobil i ytterfickan på ryggsäcken hela vistelsen och de låg i säkert förvar hela tiden. Hörde aldrig heller att nån annan blivit av med sina grejer. Fick sen höra att det var på sommaren som det kom ligor från lite alla möjliga delar av Europa (läs: Estland) som tog hand om ficktjuveriet.
  • Alla tonårspojkar ser ut som hårdrockare. Långt hår, kängor, militärbrallor, svår min.
  • Det vanligast förekommande ordet i finska språket är "ehkä". Betyder ungefär "kanske/förmodligen" vilket gör det sjukt irriterande att försöka prata engelska med en finne eftersom man får svaret "maybe" på allt man säger.
  • Alla kvinnor bär kalevalasmycken. Jag med.
  • Ingen har läst Kalevala på riktigt. Fast jag har och jag är sjukt stolt över det. Ska säga åt kexet att läsa Eddan så är det jämnt för den har inte jag läst.
  • Alla försöker lura i turisterna att det finns björnar i hela landet. Jag var på ett ställe där det fanns björn och ville därifrån fortast möjliga efter att ha fått reda på det, så hur björnar runt knuten kan vara attraktivt förstår jag inte. En liten älg kan ju annars vara lite trevligt. Fast inte om man frågar kexet som när han och tre andra gjorde lumpen blev "inringad" av en något instabil älgko (fast skulle folk springa runt med vapen när jag hade kalv i närheten skulle jag nog också bete mig lite underligt).
  • Alla nyhetsklipp och alla reklamfilmer är inspelade i Helsingfors. Så är det säkert i Sverige också, men jag vet bara inte hur det ser ut i Stockholm (...och sen tittar jag nästan aldrig på tv).
  • Alla mataffärer har minst en spelautomat innanför ytterdörren.
  • Alla pensionärer spelar bort växelpengarna från matinköpet (och ibland mer) på dessa spelautomater. Jag tycker hela grejen är otroligt tragisk och fattar inte varför man har det så. Folk blir spelberoende, det är ett faktum. Ta bort maskinerna.
  • När man ska köpa mjöl i butiken ska man inte tro att det bara är att gå fram till hyllan och hugga ett paket kungsörnens vetemjöl som är det enda sortiment som finns. Man ska först försöka lista ut vad det är för skillnad på "fint", "grovt", "special-", "semmel-" (jag trodde i början att det var till det som i Sverige kallas "semlor", men det visade sig vara finlandssvenska för "frallor"), "dinkel-", "bovete-", "havrevete-", "rågvete-", "gud-vet-vad-vete-" och så vidare med ändelsen "mjöl". Efter en halvtimmes velande blev jag så trött på eländet att jag ringde hem till mamma och frågade vilken som var "vanligt vetemjöl".
  • Finland har flest laktosintoleranta i hela den mjölkdrickande världen. Den slutsatsen kan man dra bara av att gå förbi deras enorma hyllor med HYLA- och laktosfria produkter. *saknar*
  • Alla offentliga toaletter har öppna väggar nertill vilket innebär att man lär sig känna igen sina kompisar på hur det låter när dom kissar. Jag kan ju säga att det har varit en pärs att ha haft magproblem i det landet.
  • Alla offentliga toaletter har skumtvål i behållarna som min hud faktiskt tål. När jag var hemma på besök i Sverige bävade jag för den flytande tvålen som finns här eftersom jag visste att jag skulle ha 0% fukt kvar i huden på händerna efter användning av den.
  • När det regnar springer alla runt i gummistövlar och lyckas dessutom se coola ut. Jag ska banne mig köpa ett par med roligt mönster på nästa gång jag åker dit. Finns inget värre än läckande gympaskor när det rinner vatten överallt.
Nu är man dock hemma och ska lära sig den svenska vardagen igen, som trots sina likheter med den finska har en del märkbara skillnader. Jag kommer sakna den proppfulla laktosfria kyldisken, nybakade karelska piroger och de sena öppettiderna men jag antar att det är sånt man lär sig leva utan igen. Eftersom jag levt ett år tämligen befriat från studier får jag väl gå bakvägen där och lära mig sånt igen också. Känns iaf bra att vara hemma och även om Finland kanske inte är det coolaste och mest annorlunda landet i världen man kan åka till som utbytesstudent, så är jag iaf nöjd att det var dit jag åkte.

Tack för mig och hoppas ni har haft lika mycket nöje av att läsa den här bloggen som jag har haft av att skriva den.

Kommentarer
Postat av: Helene

Det har varit mycket underhållande och intressant, kommer sakna att läsa om äventyren men tröstar mig med att du numera finns i närheten. Stora kramar!

2008-08-28 @ 21:26:01
Postat av: Micki

haha, magproblem på offentliga toaletter är inte att leka med =)



Kul att du är tillbaka!

2008-08-28 @ 21:46:58
Postat av: Fröken

Hmmm....jag hamnar alltid här igen, det är uppenbarligen lite tomt utan din blogg!

2008-09-25 @ 15:08:48
Postat av: Johanna

Tack, jag saknar den också. Har suttit sen jag slutade och funderat på vad jag skulle kunna skriva om istället. Kommer på massor att skriva om, men inget tema att knyta samman med.

2008-09-30 @ 18:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0