Svamp

Nej, jag har inte dött, det har bara inte hänt nåt (helt otroligt va?). Eller igår hittade jag iofs två flugsvampar och idag såg jag en övningskörande spårvagn.

image101



Var på motsvarande folkbokföringen idag igen och bråkade lite om min uteblivna studentrabatt (vägrar betala 80 euro i månaden för busskortet bara för att jag har två kurser i Esbo).



Har börjat plugga nu iaf. Läser kognitiv neurovetenskap. Eller läser och läser, jag somnar mest. Bra strategi för att lära sig saker har jag hört... not. Insåg att jag är ett nattdjur när det gäller pluggande så jag får väl sitta uppe några timmar till helt enkelt.

Tills imorrn ska jag har lärt mig finska alfabetet (det är svårare än man tror att lära om o --> å, u -->o och y --> ~ ü) samt alla siffror. Jag kan redan räkna på finska, men problemet är att jag inte riktigt vet vilka siffrorna är var för sig. Iaf inte 4, 5, 6, 8 och 9.

Thekla och jag har börjat chatta lite på finska (dvs på engelska med inslag av finska ord). Ser mycket underligt (och troligtvis grammatiskt katastrofalt) ut, men det är kul =) Försöker börja med lite klassiska uttryck där interjektioner är temat. Har presenterat favoriter som "voi", "ni" samt "herranen aika" (tack mamma och Liisa för den sista) för tyskarna så nu är det bara att sätta igång. Kommer nog bli bra det här.

Kommentarer
Postat av: Helene

Låter kul! Jag blir allt mer sugen på att sticka utomlands och kanske lära mig ett språk ;-) Kramkram!

2007-09-18 @ 11:52:38
Postat av: Helene

Vad heter: äter choklad?
Behövs absolut inte dåligt samvete, det är ingen annan som ansträngt sig så mycket för att hjälpa mig att få det bra!

2007-09-18 @ 19:33:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0