Soffliggare och finsk design

Orentation Course idag igen. Funderar dock på att döpa om den till finska mästerskapen i kassa presentationer. Presentationerna är så dåliga att folk börjar prata med varandra i normal samtalston under tiden. Lite oförskämt från båda håll, men men. Var dock en kille från en debattklubb som var helt sjukt grym (föga förvånande). Han fick både mig och Thekla att känna oss inspirerade och det krävdes 15 minuters ömsesidigt övertygande om att vi inte skulle gå med eftersom vi verkligen inte tycker om sånt. Fick äntligen information om gym och träningsanläggningar idag också. Tillåt mig vara ond: ett 12-månaders träningskort här kostar 68 euro. Moahaha. Det är nästan så det är värt att köpa ett bara för att faktiskt ha råd att inte använda det sen ;)

Fick jordens magkramp idag efter lunchen så när de andra sprang iväg på olika håll i stan för att fixa bankkonton och diverse hyreskontrakt samt klaga på att ett av husen är invaderat av myror (husdjur!) så fick jag snällt stanna kvar på universitetet. Intog en av sofforna och det tog inte lång tid innan jag började somna. Tyckte det var lite pinsamt att lägga sig och sova på en soffa där alla kunde se mig, så jag flyttade till en annan... där alla fortfarande kunde se mig. Klart godkänd sovkomfort!

Vaknade till när telefonen ringde, Christin hade gått lite vilse men jag kunde inte hjälpa henne eftersom min mentala karta över Helsingfors bara täcker vägen delar av mannerheimsgatan. Gick en sväng på stan sen innan vi skulle träffas vid Stockmann "under the clock" för att åka och titta på studenternas hälsocenter (eller något liknande) och hittade en en bunt roliga affärer. Eftersom jag valde det värsta shoppingdistriktet och alla butiker innehöll finsk design av världsklass så kostade givetvis allt skjortan, sidenslipsen och manchettknapparna. Hittade kalavala-affären som jag egentligen var ute efter när jag sprungit unionsgatan upp och ner två gånger. Fick slag när jag såg hur dyrt det var, men passade på att ta en massa brochyrer. Hade egentligen tänkt titta mest på kalevala korus smycken, men blev helt såld på laponias istället. Den kanske var exponeringen med de upplysta glaspelarna och den blänkande metallen som gjorde det men jag har aldrig sett så vackra smycken förut. Blev helt betagen. Försökte hitta bilder på Internet, men de såg inte alls lika bra ut som i verkligheten. Lägger upp några bilder ändå så ni får en uppfattning.

image22
Contact, halsband

image23
Frost, ring

image24
Ibis, halsband

Det är underligt det här med finsk design, de flesta saker som jag tycker riktigt mycket om numera, avskydde jag när jag var yngre. Fick ett par kalevala koru-örhängen i studentpresent men jag vägrade använda dem tills i höstas eller våras när jag insåg att det faktiskt var rätt coola. Bronsbjörnar i öronen är inte alla som har! ;)

Jag tror att mycket av tjusningen med finsk design för mig är nedärvt och ingrott i hela mig efter alla resor till Finland. Min otroliga förtjusning så fort jag ser en Alvar Aalto-vas t.ex. beror förmodligen till 10% på att jag tycker den är snygg och 90% på att den står för något som representerar ett helt land och en hel släkt för mig. Förresten så hittade jag såna iskubsformar i en av butikerna. Ska köpa, men inte i den affären för där kostade allt 100 ggr mer än om man åker till själva glasbruket.

Utifall att någon inte har sett en Alvar Aalto-vas förut kommer här en bild. Det här är den som enligt mig har snyggast proportioner men annars är jag barnsligt förtjust i den blåtonat rökfärgade. Grymt snyggt med tulpaner i allihopa.

image25

Idag när jag kom hem hade de äntligen städat min lägenhet. Tyvärr hade någon missförstått mitt mejl för det var bara köket (vilket jag redan hade gjort) och badrummet som var städade men golvet hade fortfarande ketchupfläckar på sig. Jag orkade inte bry mig längre nu så jag skuttade över till Christin och lånade en hink så nu ska här skuras! Funderar på att möblera om men jag vet inte riktigt hur. Ska till IKEA med tyskarna på torsdag och köpa lite grejer först, sen får jag se. Är sjukt irriterande att inte ha en sänglampa men vanligtvis är jag så slut när jag lägger mig att jag ändå inte orkar läsa nåt.

Imorrn ska jag träffa amanuensen och en av professorerna (Krause) här och diskutera vilka kurser jag ska läsa och hur vi ska lägga upp mitt schema. Vera och Thekla har fått ihop ett som de är väldigt nöjda med men jag har just insett att jag har hamnat på helt fel universitet. Visste redan när jag åkte hit att de var väldigt inne på neuro, men förstod inte riktigt hur mycket förrän jag hörde tyskarna diskutera kurserna. Jag höll på att få slag, vad i hela friden var neuroinformatics och bioinformatics? Inget som jag tänker läsa iaf, är alldeles för mycket desginnörd för det och kommer inte ha någon nytta av dem i mitt framtida yrke. Var som en kallsup av surströmmingsspad när jag insåg att det knappt finns kurser här för mig att läsa för att få ihop mina poäng och jag frågade mig själv varför i hela världen jag hade sökt hit. Sen kom jag på att jag åkte hit för att lära mig finska och inget annat. Ja, med lite bonustango och -knivkastning också såklart. Finns inte så mycket jag kan göra åt saken egentligen, får skrapa ihop kurser från lite varstans, har iaf hittat två i semiotik som jag vill läsa. Behöver egentligen inte ta alla poäng heller, men jag vill ju inte bråka med CSN i onödan.

Kommer lösa sig ändå på ett eller annat sätt och jag tycker fortfarande att det var väldigt värt att komma hit för den här staden är verkligen helt underbar. Hehe, vi får se hur jag tycker sen när det börjar bli minusgrader och smekmånaden är slut. Jag får väl helt enkelt tända några extra värmeljus i Pentik-lyktor och köpa en gosig aarikkafilt ;)

Förresten köpte jag BÅDE chokladpudding och lördagskorv idag. Lycka =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0