Nya gardiner

Äntligen! Att det ska krävas lite feber och en heldag hemma för att jag ska få fingrarna ur och fixa iordning saker. Har iaf sytt och fått upp mina nya gardiner nu. Känns bra. Om ni tittar på "före"-bilden förstår ni nog varför.

Före
image150

Efter
image151
Klar förbättring alltså.

Ska börja sy en duk till nattduksbordet och en löpare till lilla bortet framför fönstret också men har lite svårt att bestämma åt vilket håll jag ska lägga tyget. De nominerade är...
image152
...och...
image153

Av någon anledning ser den översta mer spännande ut än den understa, men bara på kort. Fusk när den ena tävlanden fullkomligt hånglar upp kameran. Nåja, jag får låta bli att sy duken idag bara och klura lite mer först. Vet ändå inte om jag har tillräckligt med svart kantband för att sy båda dukarna på direkten.


Såg en grym solnedgång igår. Bilden är tagen från den här våningens balkong (där man inte får förvara något överhuvudtaget p.g.a. brandskyddsregler. Kul ställe, gissa varför jag aldrig är där).

image154



Igår var det produktkurs igen. Fick gå upp lite för 6 på morgonen bara för att hinna med bussen. Sjukt irriterad, men lyckades vakna till tillräckligt lagom tills att jag kom fram så jag slapp uppföra mig oförskämt. Annars en klar favorit när jag blir väckt när jag sover eller tvingas umgås med folk när jag är trött. Påminner mig om att det idag är "Break Ice Party" i upphållsrummet här på gården. Jag kan inte gå pga ovan nämnda feber, annars hade det nog varit skoj. Får se hur jag gör med "buddy project" som börjar imorrn. Meningen att man ska träffa nytt folk o hitta på saker tillsammans. Vi kanske kan gå till apoteket och leta febernedsättande medel som första övning ;)

Produktkursen gick iaf bra. Råkade peka på en svensk flagga på skärmen och säga "vad bra, nu kan jag förstå vad det står också". Jäkligt klantigt. Nåja, nu vet alla att jag är svensk ("University of Linköping" låter ju inte direkt spanskt heller...) men än har jag inte råkat ut för något hatbrott ;) Har nog alltid haft en ganska snäv syn på vad rasism innebär men sen jag kom hit har jag fått vidga den lite. Fast en del grejer är bara komiska. En del blir så chockade över att höra att man är svensk utbytesstudent att de bara börjar skratta. Hände senast i förrgår när vi var på fest/mässa (liten variant av kalasmottagningen). När hon inte kunde sluta tyckte jag att det blev lite besvärligt och gick därifrån.

Men åter till projektgruppen. Det verkar vara ett trevlig gäng det där. Kommer säkert spy på några av dem efter ett tag, men just nu känns det bra. En del verkar överintelligenta, en del sjukt lata, andra väldigt pratglada och de flesta kunniga på sitt område. Känns sjukt kul att läsa en kurs där man verkligen får använda det man lärt sig och man inser hur mycket vettigt man ändå lärt sig på kogvet. Som det är nu vill jag inte läsa mastern, jag vill ta magistern och börja jobba. Ännu en bidragande del till det kan ju vara att jag är så sjukt omotiverad till att plugga överhuvudtaget. Har inte ens engagerat mig i finskan. Försöker styra upp det genom att börja på ännu en kurs (verkar vara med muntligt inriktad) på måndagar borta i Esbo. Kommer ändå behöva utöka mitt busskort dit, så då kan jag lika gärna göra nåt vettigt för pengarna.


Nehej, verkar inte ha så mycket att berätta och inga fler bilder att visa. Eller jo, jag har beställt biljett hem till jul nu. Har ingen aning om hur fort de går åt, så jag tyckte det var lika bra att få det gjort. Firar jul hemhemma och nyår i Finland. Kidnappar några kompisar så jag får sällskap. Ska bli riktigt kul att träffa dem igen =)

Kommentarer
Postat av: Heléne

Det blev riktigt najs! Skumt att finnarna är så konstigt inställda till svenskar...

2007-09-28 @ 20:44:54
Postat av: Linda Lundquist

Tjo! När kommer du hem da??? *krama*

2007-09-29 @ 16:31:12
Postat av: Micki

Och varför är inte jag inbjuden till nyår i Finland?!

2007-09-30 @ 12:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0