Lägenhetspimp och StuFF-befriad fest

Blev ingen tur till Suomenlinna idag p.g.a. skruttväder. Hmm... precis när jag skrev det där började solen lysa som aldrig förr. Nåja, det blåser ändå för mycket så vi stannar hemma. Tänkte fixa iordning min lägenhet idag och det gick rätt bra tills jag av nångon anledning parkerade mig framför datorn. Måste iaf hinna klart till kl 18 för då kommer tyskarna hit och dricker te.

Var på psykologfest igår. Vi träffades på järnvägsstationen och fick stå och vänta i en timme på alla andra eftersom Timo sagt fel tid till oss. Killen är helt underbar, han dricker inte alkohol och ber i princip om ursäkt för det hela tiden och säger att om vi vill dricka så är det verkligen ok och vi ska inte känna oss hindrade bara för att han inte dricker. Sen står han alltid med en cigg i munnen om han inte istället står och bäljer i sig coca-cola light. Jag lovar att han snittar på 5 liter om dagen för han har alltid minst en 1,5-litersflaska i ryggsäcken. Han lyckas alltid stressa upp sig för ingenting trots att man när man bara tittar på honom tror att han är helt lugn. Nollegruppen börjar redan få separationsångest från honom och har tjatat om att vi måste få fortsätta träffa honom när kurserna väl drar igång.

Iaf, medan vi väntade på resten av folket, d.v.s. de inhemska psykolognollorna, gick vi ner i mataffären under stationen och köpte öl, kaffe och karelska piroger. Jag trodde jag skulle dö så gott det var. Pirogen alltså. Det var min första sen jag kom hit och nu har jag i princip ett kroniskt sug efter dem. Såg en jättespännande kölappsmaskin där också som jag måste lägga upp en bild på någon dag.

Trots att vi varit där en timme för tidigt höll vi nästan på att missa bussen. Åkte ut till nåt studentbostadsställe där de hade lånat ett uppehållsrum och knökade in allt folk där. Lite lagom mysig nollep-stämning med faddrar som sålde öl till nollorna och bjöd på tilltugg. Sen skulle vi leka lekar och det märktes att inte StuFF varit där och härjat med något 14-sidigt regleringsdokument för vad man får leka eller inte. En av lekarna gick ut på att gissa vilken av faddrarna (av vilka alla satt i styrelsen eller liknande) som hade gjort en viss sak. Vi fick höra saker som "sovit i en militärbarack i Östtyskland", "åkt fast för vapensmuggling" samt "sålt droger till minderåriga".

Det var fem grupper, varav vi utbytare fick vara en egen, och för varje tävling man vann fick man en flaska sprit. Eftersom vi var sämst på alla tävlingar (skyller på språkbarriären) men ändå fick en flaska räknade vi ut att man egentligen inte behövde vara bäst i en tävling, man fick sin flaska ändå till slut. Sista leken gick ut på att vi fick 4 underliga psykologitermer av typen "mental hygien", "messing phase", "komplext fullkomligande" osv, som vi skulle peta in i dialogen på något sätt. Eftersom vi var riktigt kassa i jämförelse med de andra (som iofs körde på finska, vilket vi inte förstod ett ljud av) men ändå fick en flaska, döpte vi den till vår "pity-bottle". Någon ond person hade varit i Tallinn och köpt "kaptenens vin" som såg ut som mörk öl blanda med vin och smakade fisherman's friend. Vi lyckades skicka den några varv så vi inte behövde dricka hela själva.

Från det lilla uppehållsrummet tog vi oss tillbaks till järnvägstorget och in på någon krog där. Helt ok ställe med ok musik och mysig inredning. Fick höra sämsta raggningsrepliken någonsin av en av de andra nollorna från festen. Han bad att få mitt nummer så han skulle kunna ringa mig sen och öva upp sin svenska lite. Haha, nice try, men jag lär inte ut den typen av ord.

Det är lite underligt här i Helsingfors för jag kom hit med inställningen att jag skulle kunna klara mig helt på att prata svenska, men att jag skulle undvika det i största möjliga mån eftersom jag inte behöver träna upp det språket. Det visade sig rätt kvickt att jag var helt fel ute och det blev definitivt klartgjort när jag var på magistraten (någon typ av förvaltningsmyndighet) för att fylla i papper om att jag bor här och kvinnan bakom disken blev jättenervös och började staka sig när jag frågade om hon pratade svenska. Så English it is och inget annat. Spelar ingen roll att hälften av skyltarna är på svenska för det är ingen som kan språket ändå. Är iofs rätt skönt så slipper jag bli frestad, men jag behåller gärna skyltarna för det är komplett omöjligt att komma ihåg ett gatunamn om man bara hör det på finska ;)

Kommentarer
Postat av: Micki

Det är skönt att läsa att du har hittat kompisar borta i finland, då kan jag vara lugn. Ingen lär ju vara i närheten av lika galen som jag, men dom kanske kan duga i ett år. Många kramar till dig!

2007-09-02 @ 22:51:05
Postat av: Thomas

"... fick man en flaska sprit"
Ja StuFF hade ju gått i taket om nåt sånt där skulle hända här :)
Kul att höra att du verkar trivas i Finlandia! Även om det i vissa fall är ett helt bakvänt land jämfört med Sverige :)

2007-09-03 @ 18:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0