Itäkeskus och Vandaån

När man har gått upp äckligt tidigt (nåja) på morgonen för att gå på finskakursen och inser att den är inställd först när man kommer till lektionssalen blir man mer än bara lite irriterad. Nåja, vi hade annat att göra idag och dessutom tycker jag inte kursen är sådär jättebra. Eller rättare sagt, boken är kass. Den består mest av lösryckta fraser som "You, an engineer?" (jag menar när använder man en sån fråga? När man vill sänka någons självförtroende?) eller substantiv med ändelsekonstruktioner man aldrig använder (mamma gick och klurade på autoissanikinko i tre dagar innan hon kom fram till att det faktiskt rent grammatiskt var ett ord).

För att råda bot på den enorma tristessen att läsa en bok helt utan berättelser och texter i stil med "Det här är Erkki. Han är 10 år och bor i Helsingfors. Erkki tycker mycket om att äta glass..." som jag haft till alla andra språk jag läst, köpte jag idag två barnböcker i shoppingcentret i Itäkeskus (Östra centrum). Tydligen var det "det största shoppingsentret i hela Skandinavien. Mycket intressant med tanke på att Finland inte ens hör till Skandinavien. Stort var det iaf.

image144

Fick äntligen tag i ett stort spiralblock utan ränder eller rutor (hur svårt kan det vara att tillverka såna? Jag menar, inte ens Claes Ohlson hade dem) fast det var ett ritblock och i storlek A4+. Nåja, det duger tills jag kan leja nån som kommer på besök att köpa ett till mig, annars får jag vänta till jul.

Måste åka tillbaka dit minst 10 ggr för att hinna kika i alla butiker. Ska unna mig en riktig kläd- och skoshoppingdag snart, har inte köpt kläder på minst ett halvår och det sägs att den här vintern kommer bli rysligt kall. Hittade dessutom en galet stor eurokangasbutik vilket bådar gott för mina påslakansplaner. Jag tror dock jag skippar pizzan nästa gång. Den var god i början men efter att ha ätit en halv falukorv började jag må lite dåligt ("skinka" är tydligen ett ganska vitt begrepp som innefattar allt från knorr till falukorv). Kan ni fatta att jag faktiskt fick färska tomater på pizzan? Humor. Jag fattar varför han la på dem, men säger man "tomat, ost och skinka" så menar man nog oftast tomatsåsen. Kul var det iaf =)



Jag trodde jag skulle sova i flera dygn när jag kom tillbaks efter shoppandet. Blev dock väckt av en hyperaktiv tysk som ville gå och titta på Vandaån. Stöööön tänkte jag men ville passa på att vara ute när det var så underbart väder. Var ute i ungefär två timmar så idag hade jag iaf inte dåligt samvete för att jag fortfarande inte tagit mig till gymmet. Skyller på att jag inte fått mitt motsvarande LiU-kort och dessutom måste boka plats på passen minst 7 dagar i förskott. Galet!

image145
Folk verkar vara förtjusta i ballongflygning här. Har sett massor sen jag flyttade hit.

image146
Här är ån. Träden börjar få höstfärger nu. Tror det kommer vara väldigt vackert om ungefär en vecka när de börjar bli röda också.

image147

Här är det badplats på sommaren. Vera och jag intog lekplatsgungorna och snurrade tills vi mådde illa. Givetvis skulle jag upp och klättra i hopptornet sen, trots att jag är höjdrädd. Gick dock bra och jag kom ner utan att ramla i vattnet.

image148

image149

Jag behöver verkligen klippa mig ser jag på det här kortet. Det är mycket man behöver, just nu är det främst sömn, man vet ju aldrig om man har en finskakurs imorrn menar jag. Dessutom får jag reda på vilken projektkurs jag hamnade i imorrn. Spännande spännande. Hoppas hoppas hoppas det blev någon bra.

Kommentarer
Postat av: Helene

Lata student!! Sova, det gör man när man blir gammal!! ;-)

2007-09-26 @ 21:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0