Helt ovanlig helg

Har inte hänt ett dugg den här helgen, vilket känns väldigt ovanligt.

Jag har legat i sägen och läst, tittat på film, haft feber i 3-4 dar (denna gång mätte jag t.o.m. för att slippa skäll om jag behövde ringa nån), sytt gardiner, tillbringat 90% av min vakna tid framför datorn, haft allvarliga funderingar på mina kursval här borta, haft allvarliga funderingar på hur många år till jag ska läsa när jag kommer hem, funderat allvarligt på om jag ställt till det ordentligt med mina försäkringar, kommit på att jag faktiskt kan laga pasta till kvällsmat istället för att äta fil och mackor, haft tekväll med tyskarna (vilket inte kvalar in i kategorin "ovanligt " dock), klurat på fonem i tyska, svenska och finska språken samt undrat VARFÖR MIN DATOR ÄR SÅ JÄKLA SEG. Wasadata, I miss you!

En hel del tänkande alltså. Igår hade jag bestämt precis hur jag skulle göra och hur jag skulle lösa allt, men när jag vaknade imorse kändes det inte alls som ett bra beslut så jag får tänka igenom det igen. Pratade med tyskarna idag om det, men det känns fortfarande konstigt. Som om något fattades. Eftersom jag känner igen känslan vet jag vad felet är men inte riktigt vad det beror på.

Det första jag måste fixa är iaf försäkringsgrejen, men det är inte så lätt när inte en käft kan svara på frågorna. Frågar man försäkringsbolaget säger de något jätteluddigt som man måste läsa 15 ggr innan man fattar att det inte ens är ett svar, samt att jag ska prata med försäkringskassan i Finland och i Sverige. Bra, tack. Jag vet inte ens vad försäkringskassan i Finland heter och vem i hela friden ska jag fråga? Slumpmässig finne? Ja, men jag vet: "Anteeksi, mikä on "försäkringskassan" suomissa?" Jag menar, jag vet inte ens om den meningen betyder rätt sak eftersom jag inte kan hitta några vettiga meningar i min finskabok (om man nu inte vill säga att ens mamma är från Australien).

Ok, jag är lite irritarad nu. Roligt. Inte.

Men haha! Nu gick det faktiskt över lite. Jag tittade precis i grammatikboken för att se om det möjligen gick att hitta vad "på finska" heter men istället fick jag upp exemplet "Kalle åt ett äppel.". Bwahahaha! Ibland alltså. *suckar och himlar med ögonen*

Aja, jag får ta och reda ut det här iaf. Ska stanna hemma imorrn också eftersom jag inte har några lektioner då heller. Hade en finskakurs i Esbo på kvällen som jag tänkte gå på men det är bättre att jag blir helt frisk (så kanske det dörjer hela TVÅ veckor innan jag blir sjuk igen). Får ta och skriva det där mejlet till försäkringskassan i Sverige ändå även om det får mig att kvala in på listan "Top 10 över de klantigaste människorna inom EU" och fritt översatt lyder "Hej, jag har lite frågor. Jag undrar bla bla. Ja, jag vet att ni nu tänker "Pucko! Varför kollade du inte upp det tidigare?" men snälla, snälla, jäääättesnälla, säg bara vad som gäller och hur mycket mer jag kommer få betala för att jag försökte spara pengar så blir jag jättenöjd och glad och kan leva lycklig i alla mina dagar. Ja, iaf tills jag kommer hem igen och får en massa skit där istället.". Underbart. Ta ett djup andetag and pocket you pride.



Äsch, jag som inte skulle skriva så mycket utan lägga upp massa bilder istället. Eftersom min rörelsesektor p.g.a. febern varit begränsad till min och Theklas lägenhet blir det lite utsikt från mitt fönster och den ryska "zupftorte":n som hon hade bakat idag. Var allt en läskig grej det där. Typ som såna chokladcookies ovanpå och sen chokladsockerkaka med nåt vaniljskrämsliknande gegg innuti.

image156

Och lite utsikt...
image159


image157
Om man tittar noga så ser man lite röda prickar nere på backen vid husen. Det är stenar som någon målat som flugsvampar. Söta =)

image158



Eller jo förresten, en grej var bra med att vara sjuk. Jag hann läsa ut min bok som jag fick i födelsedagspresent (tack Svarre!). "På Y-fronten intet nytt" av Peter Eriksson. Läsvärd och jag gillar författarens sätt att skriva (om man inte sträckläser). Handlar om förväntningar på och bilden av hur en man ska vara för att vara "en riktig man" samt varför den bilden måste uppdateras. Vissa saker var riktigt vettiga, andra höll jag inte med om alls, men på det hela taget en bok som iaf inte är slöseri med tid.

Kommentarer
Postat av: Helene

Mmmm....ska se till att läsa den där boken. Tycker du låter nästan lika bitter som jag ;-)

2007-10-01 @ 17:55:20
Postat av: Helene

Jag vet någon som har klagat på att jag har varit lite seg på bloggen.....HALLÅ hallååå allååååå lååå(eko för de som inte förstår mitt språk ;-))

2007-10-03 @ 18:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0