Gardiner och pannkakor

Lånade den första kurslitteraturen idag. Neuroscience - the biology of the mind. Påminner lite om neuropsykologiboken så det ska väl inte vara helt omöjligt att ta sig igenom den. Måste ha läst och tentat av den innan EEG-kursen börjar i november. Har pratat lite löst med tyskarna om att ha möten en gång i veckan och diskutera vad vi läst bara för att få fingrarna ur.

Kommer ha en hel del att göra nu framöver känns det som. Finskakursen börjar imorrn (äntligen!) och på onsdag ska jag börja produktutveckla med tekfakare (och shit, det hade jag helt glömt, måste ha lärt mig vad "user cases", "scenarios" och "personas" är, eftersom jag inte behagade göra det när jag väl läste den kursen på LiU) plus att jag måste läsa neurovetenskapsboken. Mm, men biblioteken här är synnerligen trevliga ställen så det ska nog inte bli några problem. Var förresten i ett av, vad jag tror var, stadsbiblioteken idag igen. Otroliga takmålningar. Kul dock när man plastar in de korintiska krusidullerna högst upp på pelarna med gladpack för att folk inte ska pilla på dem.



Idag såg jag en kille i riktiga lederhosen på universitetet. Jag som trodde de var svarta.



Försökte styra upp livet här lite genom att skaffa en hemförsäkring och titta på gardintyg. Fick leta efter affären i en dryg halvtimme först bara. Mitt fel, jag hade mer eller mindre noll koll på var den låg. Eller rättare sagt så hade jag koll på ungefär var den låg, jag hade bara inte koll på hur själva staden runtomkring låg... Tittade på kanske 5 olika tyger lite mer seriöst men fick jordens beslutsångest. Fotade för att kunna bestämma mig senare men det kommer nog inte heller gå så bra. Har dock bestämt mig för att ha dem klara tills mamma kommer och hälsar på om två veckor. Tills dess kan vi ha en omröstning. Ni får helt enkelt säga vilken som är bäst och så kommer jag ändå ta den jag intalar mig sjäv att jag tycker mest om (efter 3 timmars vankande av och an i butiken, 3 dagar i sträck).

image74
Nr 1.

image75
Nr 2.

image76
Nr 3.

image79
Nr 4.

image78
Nr 5.

Tygerna bör bedömas med utgångpunkt från att min lägenhet till 99% består av färgen vit (förutom bokhyllan och fönsterbrädan som är gråa). Fönsterväggen är just vad den låter som, en vägg beståendes av enbart fönster. Det som behövs är förmodligen lite färg, men jag vill inte köpa nya gardiner till våren bara för att färgen inte funkar året runt.

Hmm... tog mig just en titt på den enorma yta jag måste täcka med tyg och insåg att jag förmodligen inte har råd med de där tygerna ändå. Kostar minst 19,90 euro/meter. Nåja, vi får se. Gardinerna jag har nu duger i vilket fall inte om jag inte vill bli neurotisk lagom till jul.


Hade riktigt trevligt ikväll. Tyskarna var här och vi åt pannkakor med spenat- och fetaoströra. Hur gott som helst! Vera och jag fastnade framför min dator sen när vi lyssnade på vilken musik jag hade där. (Insåg att jag måste uppdatera min spellista rätt ordentligt.) Efter ett tag skrattade vi så mycket att jag nästan trodde att vi hade druckit 3 glas vin var. Undrar vad det är med kranvattnet här...

image80
På tal om mat och sånt så var vi på Engel Café vid senatstorget idag. Jag är fortfarande lite chockad och tänker skylla på att jag är förvirrad över den nya valutan och inte riktigt vet hur mycket den är värd (för det är ju såååå svårt att räkna ut hur mycket det blir i svenska kronor...inte). I vilket fall lyckades jag köpa en tårtbit för 6,70 euro. Ok, sätt igång, skratta eller sätt i halsen eller vad du nu föredrar. Jag lovar, jag har aldrig ätit en bakelse så sakta förut. Maximal njutning per tidsenhet för pengarna så att säga. Den var iaf sjukt god (vad annars kunde jag tycka efter att ha fått den notan?). Tänker bara nämna lite snabbt att jag även köpte te för 2,60 euro. FATTA!! Fika för 90 kr. Jag är student för tusan! Men men, här i storstan lever vi glammigt. Nämnde jag att finnarna också använder begreppet "pappa betalar"? På svenska dessutom (tänker inte berätta varför, det sårar min stolthet för mycket). Såg ett skärp med det trycket på. Ska köpa det till min overall =)

Anyway, jag är glad ändå för imorgon börjar finskakursen =D =D =D Har förresten lärt mig min första kompletta, finska mening (som dessutom fick godkänt på uttalet från mamma när jag telefonerade med henne förut idag): Helsinki on kaunis kaupunki. Stämmer bra. Ni har ju sett bilderna.


Kommentarer
Postat av: Karl

Haha! Jag köpte ett glas vatten (alltså kranvatten) för 2,50 euro på flygplatsen i Tyskland. Slå det! (I och för sig misstänker jag att fiket där är i maskopi med RYAN och att det är deras sätt att kompensera för flygbiljetter som kostar 1:- )

2007-09-11 @ 04:29:12
Postat av: Heléne

Jag röstar på gardin nr 5!

2007-09-11 @ 10:02:35
Postat av: Maria

Jag gillar nummer 5 :)

2007-09-11 @ 20:23:24
Postat av: Maria

Mena nr 1 ju :)

2007-09-12 @ 15:59:58
Postat av: Micki

Jag röstar på nr 1! (andra alternativet är nr 5)
Sitter på konferens i Darmstadt. tråååhååååkigt att vänta på att nåt board meeting ska bli kalsrt så vi kan åka hem..

2007-09-12 @ 17:18:41
URL: http://emmge-tyskland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0