Finska

Wohoo! Igår började finskakursen. Jag hade hoppats på att få en riktig ragata till lärare eftersom min erfarenhet säger att de är bäst på att lära ut. Inget daltande alltså. Blev mycket nöjd när det kom in en medelålders kvinna och skrämde skiten ur halva klassen med sin attityd och övertygande stämma som förkunnade att det inte gick att vara 60 pers i en sal för 35 om vi skulle ha någon form av vettig undervisning här och de som inte hade skrivit upp sig på krusen (bl.a. jag) skulle välja någon av de andra grupperna. Jag hatade henne från första sekund och visste att det här skulle bli den bästa kursen under hela året. (För att förtydliga kanske jag ska förklara att de personer jag tycker sämst om i början är de jag kommer tycka mest om när jag fått spendera lite tid med dem.)

Jag kände igen en hel del grejer redan men på det hela taget fick vi lära oss att finskan är ett mycket sympatiskt språk eftersom genus är bannlyst (han och hon är samma ord, dvs "hän"), man inte skiljer på bestämd och obestämd form/har inga artiklar (auto = bil, en bil, bilen) och man sparar sjukliga mängder skog eftersom man inte behöver så mycket mellanrum mellan orden. Vi lärde oss ord som kirja = bok, avain = nyckel, yö = natt, en = jag gör inte (därav papperssparandet) samt autoissanikinko = i mina bilar också?.

Ändelser istheshit alltså. Bara det monsterlånga bilordet innehåller 5 st. Är det inte underbart?

Bara att börja plugga kasus nu. Känner redan igen genitiv och jag tror att jag snappade upp instrumentalis igår också (sjukt stolt). Tror även att jag lyckats lista ut att "-lainen" betyder "-sk/-isk" (typ finsk, svensk, mystisk osv). Har jag fel räknar jag med att mamma skickar ett upplysande sms ;)

(Det var iaf vad jag trodde igår när jag skrev inlägget. Idag fick jag veta att det betyder att man är från en plats. Verkar vara nåt knep med det där för jag har sett andra ord med den ändelsen som inte har varit platser. Nåja, mamma kanske får skicka ett förklarande sms ändå.)



Tog mig en titt in i domkyrkan igår efter att ha ätit italiensk glass på trappan nedanför med tyskarna. Den var inte lika trist som jag mindes, men fortfarande väldigt kal.

image81

Efter kyrkbesöket på 2 minuter släpade vi oss bort till Claes Ohlsson för att köpa ståltråd. Har aldrig sett en så kompakt butik i hela mitt liv. Var knappt så man kom fram med ryggsäck på ryggen. Ståltråden köpte vi för att göra fevingar till insparken ikväll. Har aldrig skrattat så mycket åt ett par strumpbyxor i hela mitt liv. Vingarna blev sjukt fula och Thekla vägrar nästan ha på sig sina men Vera och jag är så galet sugna på att ha dem så hon måste också =) Eller rättare sagt, igår när vi gjorde dem var jag sjukt sugen, nu är jag bara sjuk. Har dock hela dagen imorrn på mig att friskna till innan färden bär iväg mot Fazers fabrik på fredag morgon. Smarr!

På tal om inspark och nollning så insåg jag hur bortskämd jag är med den från LiU. Den är mycket mer välorganiserad och enligt mig mycket, mycket roligare. Den de har här känns mer som något som passar högstadiet eller gymnasiet. Igår såg vi t.ex. en hel klass som klädde på sig svarta sopsäckar mitt på senatstorget medan faddrarna hojtade i megafoner. Moget. Inga sittningar har de heller. Ska hetsa kogvetarna lite så de ordnar en, vill ju inte glömma bort hajsången helt medan jag är borta, menar jag.



Finns statyrer och spännande grejer lite överallt här i stan. Det roligaste är när de får en touch av modernitet, som t.ex. statyn "tre smeder" utanför Stockmann. Den som satte dit den rosa lappen använde den säkert bara som ursäkt för att få klämma lite på rumpan.
image82

Hittade den här trädstammen idag när jag letade (en gång till för säkerhets skull) efter multitouch-väggen som Jocke tipsade om. Den var inte där längre, men vad gjorde det när man kunde beundra en konstverk som detta?
image83
Är mest förtjust i den tjocka kvinnan, hon ser ut som tekannan i Skönheten & Odjuret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0